91. Hoe maak je productielocaties transparant voor externe belanghebbenden?

Steeds meer merken en retailers publiceren een lijst met producenten met wie zij werken. Diegene die al langere tijd individueel publiceren, bereiden dit ook uit naar schakels dieper in de keten. Dit wordt ook steeds meer van bedrijven verwacht.

Je kunt dit doen via de eigen website, maar beter nog via een opensource platform zoals Open Supply Hub (voorheen Open Apparel Registry), zodat je makkelijker gevonden wordt. Bedrijven in de kleding- en textielsector worden daarnaast aangemoedigd zich aan te sluiten bij de Transparency Pledge.

Dit kun je doen:

  • Ga in gesprek met ketenpartners en topmanagement over het belang van transparantie risicomanagement, en licht hen toe waarom je een overzicht van eerstelijnsleveranciers wil publiceren.
  • Communiceer extern minimaal welke eerstelijnsleveranciers (naam en locatie) betrokken zijn bij de productie van jullie producten.
  • Onderteken de Transparency Plegde en committeer je aan het frequent publiceren en updaten van de productielocaties van jouw bedrijf.
  • Publiceer deze lijst zichtbaar op de website van jouw bedrijf zelf en/of op Open Supply Hub (voorheen Open Apparel Registry).
Due diligence (gepaste zorgvuldigheid) volgens de OESO-richtlijnen.