30. Hoe stuur je op langetermijnrelaties met leveranciers?

Sturen jullie op langetermijnrelaties in plaats van kortetermijnrelaties? Wanneer je als bedrijf vaak wisselt van leverancier, kan het lastiger zijn om je due diligence te doen en je leveranciers effectief en geloofwaardig te monitoren. Vaak wisselen van leveranciers kan de zichtbaarheid en controle over je supply chain verminderen.

Een langetermijn- of kortetermijncommitment naar een leverancier kan ook van invloed zijn op de mogelijkheid van je bedrijf om verbeteringen te realiseren. Ditzelfde geldt voor langetermijnrelaties met agenten of importeurs. Het is niet zo dat langetermijnrelaties direct zorgen voor betere arbeidsomstandigheden voor de arbeiders of betere inkooppraktijken (dit kwam naar voren uit onderzoek van Better Buying, 2018). Een langere relatie kan echter wel een ‘enabler’ zijn als het gaat om werken aan risico’s en (mogelijke) negatieve impacts.

Dit kun je doen:

  • Leg vast wat een succesvolle langetermijnrelaties voor jouw bedrijf betekent.
  • Formuleer doelen: Bijvoorbeeld dat met 50% van de directe productielocaties 5 jaar of langer wordt gewerkt.
  • Maak het sturen op langetermijnrelaties ook onderdeel van de inkoopstrategie vanuit topmanagement.