Wat is de platformeconomie?
De platformeconomie is een economisch resultaat van steeds verdergaande digitalisering. Online platforms brengen vraag en aanbod bij elkaar. Het gaat om diensten, maar ook om goederen, geld, communicatie, entertainment en informatie. Het ene platform biedt een digitale marktplaats, het andere een distributiekanaal.
De ‘Big 7’ hebben wereldwijd het voortouw genomen in de platformeconomie: Apple, Amazon, Facebook, Google, Microsoft, Alibaba en Tencent. Samen waren zij in 2018 goed voor een marktwaarde van 5.000 miljard dollar. De bekendste Nederlandse spelers in de platformeconomie – bijvoorbeeld Booking, Bol.com en Thuisbezorgd – zijn veel kleiner, maar wel aan een opmars bezig.
De platforms die vraag en aanbod van arbeid bij elkaar brengen, heten ook wel werkplatforms. In Nederland zijn zo’n 125 werkplatforms actief. De meeste bieden fysiek werk op locatie, zoals maaltijdbezorging en schoonmaak, de andere bieden online werk, zoals softwareontwikkeling of vertaalwerk. Het aantal platformwerkers in Nederland is nu nog beperkt, net als in andere Europese landen. Als de platformeconomie doorzet, kan deze vorm van werkgelegenheid fors groeien.
De ‘Big 7’ hebben wereldwijd het voortouw genomen in de platformeconomie: Apple, Amazon, Facebook, Google, Microsoft, Alibaba en Tencent. Samen waren zij in 2018 goed voor een marktwaarde van 5.000 miljard dollar. De bekendste Nederlandse spelers in de platformeconomie – bijvoorbeeld Booking, Bol.com en Thuisbezorgd – zijn veel kleiner, maar wel aan een opmars bezig.
De platforms die vraag en aanbod van arbeid bij elkaar brengen, heten ook wel werkplatforms. In Nederland zijn zo’n 125 werkplatforms actief. De meeste bieden fysiek werk op locatie, zoals maaltijdbezorging en schoonmaak, de andere bieden online werk, zoals softwareontwikkeling of vertaalwerk. Het aantal platformwerkers in Nederland is nu nog beperkt, net als in andere Europese landen. Als de platformeconomie doorzet, kan deze vorm van werkgelegenheid fors groeien.