42. Hoe krijg je inzicht in de risico’s van de inkooppraktijken van jouw bedrijf?

Inkoopbeslissingen van jouw bedrijf hebben invloed op de werkomstandigheden van anderen. Dit geldt voor verschillende inkoopaspecten. Is het redelijk van de producent te eisen dat hij werknemers een leefbaar loon betaalt als jij de inkooprijs steeds wilt verlagen? Kun je van producenten een milieu- of sociale certificering vragen als jouw bedrijf zelf geen langetermijncommitment wil aangaan?

De inkooppraktijk (inkoopprijs, levertijd en last minute orders) kan de omstandigheden op de productielocatie dus positief of negatief beïnvloeden. Een ander bekend voorbeeld zijn ‘last minute changes’. Vanuit commercieel oogpunt zijn die wijzigingen noodzakelijk. Roze verkoopt voor geen meter, geel gaat als een speer, daarom moet de kleur gewijzigd worden. Die beslissing kan echter leiden tot extreem overwerk of ongewenste subcontracting, omdat de producent het niet aan kan.

Bovenstaande voorbeelden laten zien dat het belangrijk is de risico’s van de inkooppraktijk in kaart te brengen. Dit kan het best op een gestructureerde manier plaatsvinden bijvoorbeeld door het gebruik van tools of initiatieven die hiervoor speciaal zijn bedoeld. Initiatieven waar kleding en textielbedrijven zich bij kunnen aansluiten zijn ACT of het Better Buying-initiatief. ACT heeft het Purchasing Practices Assessment (voor leveranciers) en Self-Assessment (PPA/PPSA-tool). Ook het systematisch doorlichten van de inkooppraktijk via de brand performance check van de Fair Wear Foundation is een voorbeeld. Dergelijke tools en initiatieven bieden de mogelijkheid de inkooppraktijk op basis van concrete indicatoren of aandachtsgebieden te analyseren. De uitkomsten of risico’s die je op deze manier vaststelt, kunnen in een later stadium worden vertaald naar wijzigingen in de inkooppraktijk die van positieve invloed kunnen zijn op de keten.

Bedrijven moeten bij het nemen van inkoopbeslissingen zorgvuldig alle mogelijke gevolgen in de toeleveringsketen overwegen. Dit omvat ogenschijnlijk kleine aankoopbeslissingen, die een domino-effect kunnen hebben in de waardeketen. Effectieve communicatie met producenten en intermediairs, evenals met vakbonden en maatschappelijke organisaties, is van cruciaal belang om eventuele negatieve effecten te begrijpen en een dialoog in samenwerkingsverband zal voor wederzijds aanvaardbare oplossingen zorgen. Overweeg mogelijke gevolgen voor werknemers bij het nemen van inkoopbeslissingen. Dit kan gaan om illegale ontslagen, niet-betaling van lonen of onveilige arbeidsomstandigheden. Overweeg mogelijke gevolgen voor de logistiek. Bedrijven moeten ook communiceren met hun logistieke partners en hen in staat stellen verantwoorde bedrijfspraktijken toe te passen. Vrachtwagenchauffeurs staan bijvoorbeeld onder druk om goederen af te leveren, maar lopen veel vertraging op aan de grenzen resulterend in het niet-naleven van toepasselijke rusttijden.

Dit kun je doen:

  • Zorg dat je inzicht hebt in wat mogelijke risico’s zouden kunnen zijn. Kijk bijvoorbeeld naar het Common Purchasing Practices Framework. Stel jezelf de vraag hoezeer je de vijf principes toepast.,
  • Analyseer de mogelijke risico’s verbonden aan de inkooppraktijk van jouw bedrijf op een systematische manier (bijvoorbeeld door middel van gebruik van ACT’s PPA/PPSA-tool, Better Buying of de brand performance check van FWF).
  • Bespreek/ evalueer de analyse en vraag feedback aan leveranciers;
  • Leg de analyse vast in formats.