Dialoogbijeenkomst gendergelijkheid aan de top

Met regelmaat organiseert de SER dialoogbijeenkomsten waarin bedrijven met elkaar in gesprek gaan over genderdiversiteit in de top. Tijdens de meest recente bijeenkomst, speciaal voor organisaties in de Groothandel en Detailhandel, stond één centrale vraag centraal: hoe kan de sector de doorstroom van vrouwen naar leidinggevende posities versnellen? Het leverde open gesprekken op met heldere inzichten én concrete voorbeelden uit de praktijk.

Dialoogbijeenkomst diversiteitsportaal
Focco Vijselaar, algemeen directeur van VNO-NCW, benadrukte tijdens de opening het belang van deze terugkerende gesprekken. “We zijn al heel lang bezig met inclusie, onderdeel van brede welvaart waar ook VNO-NCW door wordt gedreven. Je bent succesvoller als je aandacht besteedt aan diversiteit en inclusie. Dat is ook de reden dat wij aanwezig zijn op deze dialoogbijeenkomsten: om deze boodschap te blijven benadrukken.”

Lerende community: inspiratie, perspectief en transparantie

De bijeenkomst liet opnieuw zien hoe waardevol het is om als sector met elkaar te blijven leren. Filiz Sazoglu-Durmus, Country Equality, Diversity & Inclusion Leader bij IKEA verwoordde dit treffend: “Iedere keer als je weer bij elkaar bent, merk je hoe goed dat is. Het biedt zoveel perspectieven en inzichten. Je kunt ook je fouten delen, waar anderen weer van kunnen leren.”

Kansen voor de sector: neem interne bedrijfsprocessen onder de loep

 

Dat er volop kansen liggen binnen de sector, bleek uit meerdere bijdragen. IKEA wees op het belang van transparantie rondom doorstroom en beloning.
“Je maakt mij niet wijs dat als 60% van de sector vrouw is, we dan per ongeluk de verkeerde mensen voor topfuncties hebben aangenomen. Werk aan de lekkende pijplijn en wees daar eerlijk over.”

Petra de Fluiter, General Manager bij Trek Bikes ziet eveneens dat er stappen gezet kunnen worden: “Het percentage vrouwen kan omhoog, en moet omhoog. Dat begint bij vacatureteksten: voor wie schrijf je die? En wie is er betrokken bij het interviewproces? Zitten daar ook vrouwen bij?”

Concrete voorbeelden uit de praktijk

Ook Jeroen van Beem, Country Manager bij Epson liet zien dat bedrijven snel winst kunnen boeken op dit thema als zij hun interne processen onder de loep nemen. Zo gaat hij inzetten op het herschrijven van vacatureteksten om een bredere en meer heterogene doelgroep aan te spreken.“Als je duidelijker laat zien waar het bedrijf voor staat, krijg je een veel betere respons. Daarmee spreek je een meer diverse groep aan.”

De bedrijven deelden daarnaast inspirerende voorbeelden van maatregelen die al worden ingezet. IKEA voert jaarlijks een audit uit op gelijke beloning om eventuele verschillen tussen mannen en vrouwen zichtbaar te maken en te verklaren. Ook benadrukten zij het belang van intern potentieel. Trek Bikes noemde hun volledig doorbetaald vaderschapsverlof en de zichtbaarheid van rolmodellen via LinkedIn als effectieve middelen om inclusie te stimuleren.

Epson investeert in bewustwording: bijna 93% van de medewerkers volgde een training over diversiteit, inclusie, biases en monocultuur, inclusief persoonlijke reflecties. Het mentorprogramma, dat ook in samenwerking met andere bedrijven loopt, bleek bijzonder waardevol en populair.

Nieuwe inzichten direct toepassen

Veel bedrijven gaven aan concrete ideeën mee naar huis te nemen. Pauline van Trek Bikes:
“Ik ga zeker vaker het Diversiteitsportaal en de Dataverkenner bekijken, tips van andere bedrijven meenemen en zorgen dat het niet alleen bij één iemand blijft die rapporteert. Er moet commitment zijn vanuit de top.”

Met deze gedeelde inzichten en concrete voorbeelden gaf de bijeenkomst een inkijkje in hoe deelnemende bedrijven stappen blijven zetten voor een meer genderinclusieve en toekomstbestendige sector.

Belangrijkste inzichten uit de bijeenkomst

  • Flexibiliteit is belangrijk en de werkprivébalans is waardevol voor het aantrekken en behouden van vrouwelijk talent. Waarom is een werkweek altijd 40 uur? Zet in op output-gedreven management.
  • Zichtbare rolmodellen en initiatieven zoals een Girls Day stimuleren de instroom van meisjes en jonge vrouwen; ook vrouwennetwerken spelen een belangrijke rol.
  • Samenwerken en kennis delen binnen de sector versnelt verandering. Het gebruik van hulpmiddelen zoals de SER Dataverkenner en het SER Diversiteitsportaal wordt sterk aanbevolen.
  • Diversiteit door de hele keten — van leveranciers tot interne communicatie — wordt steeds belangrijker
  • Bewustwording en ontwikkeling zijn randvoorwaarden: denk aan bias-trainingen, diversiteit tijdens onboarding en leiderschapsprogramma’s.
  • Diversiteit begint bij de aanname én bij het rapporteren van cijfers: meten en transparantie helpen organisaties gericht te sturen.