Eigen regie bij autodealers: “Laat je niet overdonderen, breng eerst jouw eigen situatie in kaart”

Een innovatief bedrijf staat of valt met de innovatiekracht van zijn medewerkers. Des te belangrijker is het om onze kennis en vaardigheden op peil te houden en zelf de regie te nemen in onze ontwikkeling. Mkb-ondernemers zijn over het algemeen meester in het nemen van eigen regie, maar kunnen zij de eigen regie van hun medewerkers ook stimuleren?

team autodealer Het team van Cor Millenaar B.V.

In een reeks van 4 artikelen gaan we nader in op voorbeelden uit de mkb-praktijk. In deel 3 spreken we met Mariëlle Tulp, HRM-manager bij Cor Millenaar.

Cor Millenaar B.V. is officieel Mercedes-Benz dealer, Classic Partner en G-Klasse specialist. Negentien jaar na de oprichting heeft het bedrijf 22 mensen in dienst, die er gemiddeld zeven jaar werken en een divers opleidingsniveau hebben. Als mkb-bedrijf merkt het snel wanneer de behoeften van de klant veranderen. De autobranche verandert continu en dat vraagt wat van de medewerkers. We vroegen Mariëlle hoe Cor Millenaar B.V. eigen regie onder medewerkers stimuleert.

Waarom vinden jullie het belangrijk om aandacht te besteden aan leven lang ontwikkelen?

“De mensen maken het succes bij Cor Millenaar. De neuzen staan in ons bedrijf dezelfde kant op en er lopen 22 ondernemers rond. Je zoekt als mkb-bedrijf kansen en niemand wil “nee” verkopen aan een klant. Daarom zijn we alert op veranderingen in de markt. Inherent daaraan is dat je in beweging blijft en nieuwsgierig bent. Dat bereiken we door medewerkers op te leiden en zo in te spelen op ontwikkelingen als elektrisch rijden, computergestuurde auto’s en telematica. We zijn een specialistisch bedrijf en vinden het belangrijk om medewerkers te ontwikkelen en kennis te behouden.”

Hoe motiveer je medewerkers om zelf initiatief te nemen in hun ontwikkeling?

“Ik moet medewerkers eerder afremmen dan aanmoedigen om een opleiding te volgen. Dat komt omdat we vanaf de werving veel aandacht hebben voor de drijfveren van onze mensen. Wat kun je, wat wil je, en wat heb je nodig om je te ontwikkelen? Zo krijg je gemotiveerde medewerkers die actief nadenken over hun ontwikkeling. Een gemotiveerde medewerker is een productieve medewerker en dat betaalt zich uit. Met een goed gesprek ontdek je dat sommige medewerkers meer willen sleutelen, en anderen meer willen met nieuwe technologie. We leggen niet op dat iedereen alles moet kunnen, maar iedereen moet wel de basis beheersen.”

Welke veranderingen hebben jullie doorgevoerd?

“Eerder liepen we er tegenaan dat een kleine groep autotechnici alle kennis had om klantvragen op te lossen. We liepen het risico dat die mensen overbelast raakten. Toen hebben we fors ingezet op de ontwikkeling van medewerkers. Op aanraden van de brancheorganisatie zijn we met werkplekleren aan de slag gegaan. Allereerst is er nu een gestructureerd inwerkprogramma, waarmee nieuwe medewerkers in zes weken de belangrijkste taken leren. Ten tweede hebben twee collega’s een opleiding gevolgd tot leermeester: seniore medewerkers die trots zijn op hun vak en nieuwe collega’s willen helpen ontwikkelen. De leermeesters hebben in de opleiding hun persoonlijke vaardigheden versterkt, zodat ze anderen goed kunnen begeleiden.

Het invoeren van werkplekleren heeft een positieve impact op ons bedrijf. Omdat de expertise in de werkplaats beter verdeeld is, hoeft niemand meer te wachten met een vraag. Daarmee besparen we tijd en werken we dus efficiënter.”

Hoe heb je dat aangepakt als relatief klein bedrijf?

“Je hoeft dit als mkb-bedrijf niet in je eentje te doen. We zijn blij met Mercedes-Benz Nederland, die als importeur de trends in de autobranche in de gaten houdt en ons voorziet van opleidingen. De brancheorganisatie gebruiken we om nieuwe leerconcepten in te voeren in ons bedrijf. Als mkb’er moet je je niet laten overdonderen door al het aanbod dat er is op de markt van leven lang ontwikkelen. Voor je het weet zie je door de bomen het bos niet meer. Kijk goed naar wat jouw situatie is, ga het gesprek aan met medewerkers, en breng zo onder woorden wat de behoefte van je organisatie is. Wat is de uitdaging? Waar loop je tegenaan? Daarna ga je pas in gesprek met externen voor ondersteuning.”

Wat zijn aandachtspunten voor het mkb en leven lang ontwikkelen?

“Het is belangrijk dat je sollicitanten duidelijk kunt maken waar jouw bedrijf goed in is en wat je uniek maakt. Zo kun je hen een juist beeld geven van wat ze op de werkvloer te wachten staat. Op die manier voorkom je verloop. Als je in een groot bedrijf werkt, heb je stafafdelingen die dat werk voor je doen. In het mkb moet je zelf aan de bak. De focus ligt op de directe werkzaamheden en je mist soms de helikopterview. Daarom moet je bewust tijd maken om uit te schrijven waar jouw kracht ligt. Je doet namelijk als mkb’er veel goede dingen, maar weet niet altijd waar dat in zit. Dat terwijl het mkb ontzettend ondernemend en creatief is!”

Zelf aan de slag?

Wil je zelf aan de slag met het stimuleren van eigen regie? Vanuit de Actie-agenda Leven Lang Ontwikkelen is een handreiking gepubliceerd voor mkb-ondernemers met tips, praktische voorbeelden en een overzicht van beschikbare subsidieregelingen.

Handreiking 'Medewerkers zelf aan het roer van hun ontwikkeling'

Duurzame inzetbaarheid: zo realiseer je het

Duurzame inzetbaarheid is erop gericht mensen tot hun pensioen gezond, gelukkig en bekwaam aan het werk te houden. Lees waar je op moet letten om dit mogelijk te maken.