Publicatie

Leren op de werkvloer bij Hanzestrohm: ‘Als je ontwikkelen op de werkvloer leuk maakt, dan gaat leren vanzelf’

Informeel leren, zoals leren van uitdagende taken of van collega's, is een belangrijk onderdeel van het werk. Bovendien is leren in een klaslokaal niet voor iedereen weggelegd. Hoe stimuleer je informeel leren op de werkvloer? En hoe draagt informeel leren bij aan een positieve en vanzelfsprekende leercultuur? In deze interviewreeks komen organisaties die leren op de werkvloer stimuleren aan het woord. In deel 2 spreken we Karsten Dijkstra, HR Manager bij Hanzestrohm.

Leren op de werkvloer bij Hanzestrohm

© Hanzestrohm

Mensen maken het verschil

Hanzestrohm is een groep van ondernemingen die werkzaam is in de bouw en industrie. Het levert producten en diensten die technische groothandels, installateurs, woningbouwverenigingen en industriële organisaties die zij kunnen inzetten voor de bouw en gebiedsontwikkeling. Binnen de organisatie dagen collega’s elkaar uit om zich te blijven ontwikkelen en hierbij het bedrijf vooruit te helpen. Duurzame inzetbaarheid, vitaliteit en ontwikkeling van medewerkers zijn hier in van belang.

We spreken met Karsten Dijkstra, HR Manager van Hanzestrohm. Binnen het bedrijf wordt hard gewerkt aan een positieve leercultuur. Een plek waar werknemers kunnen leren en ontwikkelen is ook positief voor de bedrijfsvoering en stimuleert de innovatie van hun producten en diensten. ‘Dit doe je met mensen die samen werken en leren en daardoor steeds beter worden in hun vak. Door het werk zo te organiseren dat dit (bijna) vanzelf gaat, wordt dit een manier van werken die voor zowel het bedrijf als de werknemer veel oplevert.’

Leercultuurscan 

Hanzestrohm heeft gebruik gemaakt van een leercultuurscan die speciaal voor het mkb is ontwikkeld door Hogeschool Windesheim en Saxion. Medewerkers konden een score geven op zes bouwstenen (inhoud van het werk, ruimte en veiligheid om te ontwikkelen, samenwerken en teamontwikkeling, leiderschap gericht op ontwikkeling, organisatie-inrichting gericht op ontwikkeling en verbinding met de externe omgeving). Dijkstra: ‘De uitslag van de scan is niet goed of fout, maar geeft je als organisatie een beeld van waar je staat, ook ten opzichte van andere organisaties, en wat je kunt doen wanneer je bijvoorbeeld extra op informeel leren wilt gaan inzetten. Een mooi instrument om binnen de organisatie met elkaar het gesprek aan te gaan.’

GoodHabitz, Insights Discovery en eigen Kernwaardentoolkit

Om het leren op de werkplek te bevorderen maakt Hanzestrohm gebruik van GoodHabitz, Insights Discovery en een eigen toolkit. Iedere medewerker heeft toegang tot GoodHabitz. Een enkele training is verplicht, daarnaast mag elke medewerker zelf bepalen van welk aanbod hij of zij gebruik wil maken. Het aanbod kan ook gekoppeld worden aan leren op de werkplek. Bijvoorbeeld als je je verder wilt ontwikkelen binnen projectmanagement, dan wordt er gezocht naar een passend project waarbinnen dit kan.

Hanzestrohm heeft een accreditatie voor het gebruik van Insights Discovery, dat vooral gericht is op persoonlijke groei en verbetering van effectieve samenwerking met collega’s. Elke medewerker vult een vragenlijst in om zijn of haar profiel scherp te krijgen, en de organisatie als geheel krijgt een goed beeld van wat voor medewerkers er in huis zijn. Elke combinatie van persoonlijkheidskenmerken heeft sterke en mogelijke zwakke punten. Je krijgt hiermee inzicht in je eigen voorkeuren, en je wordt je meer bewust van je eigen én andermans eigenschappen. Zij zetten deze tool in om elkaar beter feedback te kunnen geven en samenstellingen van en valkuilen binnen teams bespreekbaar te maken.

Buddy

Daarnaast geeft Hanzestrohm vorm aan informeel leren door nieuwe medewerkers te koppelen aan een buddy. Op een informele manier wordt een nieuwe medewerker wegwijs gemaakt in de organisatie en leert gaandeweg de gebruikte systemen en regels kennen. Ook delen leidinggevenden structureel één keer in het kwartaal ervaringen uit. Hiervoor gebruiken zij verschillende vormen, bijvoorbeeld door tijdens een wandeling op elkaars ervaringen te reflecteren.

Kernwaarden

Vol trots vertelt Dijkstra over de Kernwaardentoolkit die Hanzestrohm zelf heeft ontwikkeld. ‘Hanzestrohm werkt vanuit de volgende kernwaarden: wij maken lol en halen energie uit ons werk, wij zijn open en eerlijk, gaan samen voor het beste resultaat en voor blije klanten door ze positief te verrassen. We zijn nieuwsgierig, ontwikkelen onze kennis en ontdekken hierdoor innovatieve processen, producten en diensten. We hebben oprechte aandacht voor elkaar en onze omgeving en wij dagen onszelf uit om ons leven lang te blijven ontwikkelen. Om deze kernwaarden te laten leven, is er een toolkit met spelvormen waarmee je als team aan de slag kunt. Bijvoorbeeld een kletspot met vragen in relatie tot de kernwaarden waarover je in discussie kunt gaan. Het is mooi om te zien dat collega’s inmiddels de weg naar de Kernwaardentoolkit hebben gevonden.’

Wanneer wordt informeel leren een succes?

‘Ook bij Hanzestrohm is niet iedereen altijd meteen enthousiast. Maar als je ruimte en tijd geeft aan medewerkers om van- en met elkaar te leren, dan gaat het vliegen. De truc zit in het leren leuk maken, en leren niet altijd leren te noemen. Zeker werknemers die slechte ervaringen hebben met school, schrikt dit onnodig af. Het combineren van plezier en inhoud zie je terug in onze kernwaarden en dus ook bij informeel leren.'

Informeel leren en een vanzelfsprekende leercultuur

Informeel leren, zoals leren van uitdagende taken of van collega’s, is voor volwassenen heel belangrijk. Aan deze manier van leren besteden zij veel meer tijd dan aan leren via opleidingen en trainingen. Bovendien is leren in een klaslokaal niet voor iedereen weggelegd. Lees op deze pagina meer over leren op de werkvloer en wat dit betekent voor een positieve en vanzelfsprekende leercultuur.