Wanneer heb ik genoeg gedaan om mijn stakeholders betekenisvol te betrekken?
Als bedrijf wil je misschien graag weten wanneer je voldoende inspanning hebt geleverd om je stakeholders betekenisvol te betrekken. Deze vraag kan echter het beste door je stakeholders zelf worden beantwoord. Als zij het contact met jouw bedrijf als betekenisvol ervaren, lijk je een goede aanpak te hebben ontwikkeld.
Om een betekenisvolle stakeholderdialoog voor te bereiden, kun je de elementen uit het model van dialoog als basis nemen. Aan de hand van de bijbehorende tools en kennisdocumenten kun je een aanpak ontwikkelen die zoveel mogelijk voldoet aan de verwachtingen van je stakeholders. Onthoud daarbij dat stakeholderdialoog een middel is en geen doel op zich: je bedrijf zal de inzichten en uitkomsten uit een dialoog moeten meenemen in het eigen beleid en handelen.
Er bestaat ook wetgeving waarin wordt verwacht dat je je stakeholders betrekt, zoals de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Dit zou je als minimale inspanning kunnen zien, al moet je ervoor waken dat het betrekken van je stakeholders geen tick-the-box-activiteit wordt om aan wetgeving te voldoen. Zie de webpagina ‘Stakeholderbetrokkenheid in richtlijnen en wetgeving’ voor de wettelijke vereisten rond het betrekken van je stakeholders.