Betekenisvolle stakeholderdialoog in (internationale) ketens

Bedrijven die (internationaal) maatschappelijk verantwoord ondernemen, houden rekening met het belang en welzijn van al hun stakeholders. Ook met de belangen van mensen die direct of indirect de gevolgen van de bedrijfsactiviteiten ondervinden. Het SER-project ‘Betekenisvolle stakeholderdialoog in (internationale) ketens’ helpt bedrijven om op een betekenisvolle manier in gesprek te gaan met deze stakeholders.

Plan van aanpak
Self-assessment
Tools
Community of Practice
Training
Praktijkvoorbeelden
OESO-richtlijnen Schakelpartijen
Kennisdocumenten
Wetgeving & richtlijnen
Theorie
Veelgestelde vragen

Betekenisvolle stakeholderdialoog in het kort

  • Onderdeel van internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (IMVO)
  • Geeft invulling aan wat de OESO-richtlijnen en UNGP’s van bedrijven verwachten bij het betrekken van stakeholders
  • Draagt bij aan betrouwbare relaties met toeleveranciers en wederzijds begrip, ook bij ngo’s en vakbonden
  • De SER helpt bedrijven, onder meer met een self-assessment, plan van aanpak en andere tools

Wat is een betekenisvolle stakeholderdialoog?

Bij een stakeholderdialoog ga je als bedrijf in gesprek met je belanghebbenden (stakeholders) om inzichten uit te wisselen, wederzijdse belangen te inventariseren, gemeenschappelijke doelen te formuleren en de relatie te versterken. Met belanghebbenden bedoelen we iedereen die de gevolgen van je bedrijfsactiviteiten (kan) ondervinden.

Een dialoog wordt betekenisvol als je deze op een gerichte manier voorbereidt en uitvoert. Hierbij zorg je bijvoorbeeld dat je transparant communiceert, goed onderbouwt wie je wel en niet betrekt en openstaat voor nieuwe perspectieven. De SER heeft een reeks tools om je daarbij te helpen.

Waarom is stakeholderdialoog belangrijk?

Door in dialoog te gaan, leer je je belanghebbenden beter kennen, bouw je vertrouwen op en versterk je relaties. Dit levert bruikbare inzichten op waarmee je risico’s, zoals op het gebied van arbeidsomstandigheden, leveringszekerheid of kwaliteit, tijdig kunt signaleren en aanpakken. Hiermee doe je ook recht aan de belangen van je stakeholders.

Door stakeholders betekenisvol te betrekken neem je betere besluiten, versterk je je veerkracht als bedrijf én voldoe je aan duurzaamheidsstandaarden en wetgeving. Laat je inspireren door bedrijven die je voorgingen.

Ondersteuning door de SER

Je kunt op verschillende manieren aan de slag met stakeholderdialoog:

  • Een goede start is het uitvoeren van de Self-assessment. Deze geeft je advies op maat.
  • Je kunt ook het Plan van aanpak doornemen. Deze brengt je in 9 stappen naar een betekenisvolle stakeholderdialoog.
  • Ben je op zoek naar specifieke ondersteuning? Raadpleeg dan de Tools en Kennisdocumenten.