Terugblik op recente Topvrouw-benoemingen: “Als CMO bij Ordina krijg ik de kans om bij te dragen aan het imago van de IT-sector”

De afgelopen tijd werden weer vele mooie benoemingen bekendgemaakt van topvrouwen uit de SER Topvrouwen-database. Wat betekent deze nieuwe aanstelling voor de topvrouwen in kwestie en welke weg hebben zij hiernaartoe bewandeld? We lichten hieronder een aantal van deze ervaringen uit.

benoemingen handdruk © Shutterstock

Marlies van Boom, niet-uitvoerend bestuurder bij PME Pensioenfonds

Marlies van Boom Wat betekent deze benoeming voor jou?
Het PME Pensioenfonds behoort tot de top 5 grootste pensioenfondsen. Naast het zorgdragen voor een goed pensioen, staat de pensioensector voor een paar enorme uitdagingen waaronder de verduurzaming en de overgang naar een heel nieuw pensioenstelsel. Ik ben trots en vind het interessant en uitdagend om met mijn kennis en ervaring in de financiële sector hieraan een bijdrage te mogen leveren bij zo’n mooi en professioneel pensioenfonds als PME.

Kun je een korte toelichting geven over de weg die je bewandeld hebt om deze positie te kunnen vervullen?
Sinds de afronding van mijn studie bedrijfseconometrie ben ik werkzaam in de financiële sector, waaronder 23 jaar bij Aegon en Aegon Asset Management. Mijn eerste toezichthoudende rollen waren bij Pensioenfonds HasKoningDHV en Pensioenfonds Hoogovens. Achteraf gezien zijn deze twee nevenfuncties voor mij een belangrijke eyeopener geworden. In een hele nieuwe omgeving ontdekte ik en heb ik kunnen ervaren waar mijn kracht ligt, op welke wijze ik waarde zou kunnen toevoegen en waar ik energie van krijg.

“Mijn ambitie is om complexiteit terug te brengen tot de kern van de zaak en met een kritische blik het PME-fonds scherp te houden”

Sinds 2017 richt ik mij volledig op toezichthoudende, bestuurlijke en adviesrollen. Functies die ik bekleed en bekleed heb zijn in de Raden van Toezicht van de pensioenfondsen Hoogovens en KLM, het bestuur van pensioenfonds DSM, de beleggingsadviescommissie van pensioenfonds Horeca&Catering en sinds dit jaar niet-uitvoerend bestuurslid bij PME Pensioenfonds.

Welke ambitie heb je in deze nieuwe rol?
De ambitie van PME pensioenfonds is zorgdragen voor een goed, persoonlijk, betaalbaar en duurzaam pensioen. Mijn ambitie is om hieraan bij te dragen door complexiteit terug te brengen tot de kern van de zaak en met een kritische blik het fonds scherp te houden en verder op snelheid te brengen vanuit mijn aandachtsgebied Balans- en Vermogensbeheer.


Monika van Hoogenvest, Chief Marketing Officer Ordina

Monika van Hoogenvest Wat betekent deze benoeming voor jou?
“Fantastisch vind ik het om te werken voor een digitale business partner die marktleider is in de Benelux! Dat is een grote eer en tegelijkertijd ook spannend om die goede reputatie in stand te houden, zeker in de IT-sector waar veranderingen zo snel plaatsvinden. Bovendien werk ik graag met professionals voor een organisatie waar human capital het grootste goed is.”

Kun je een korte toelichting geven over de weg die je bewandeld hebt om deze positie te kunnen vervullen?
Tijdens mijn loopbaan heb ik diverse internationale marketingrollen vervuld bij adviesbureaus als Adecco, Korn Ferry, HayGroup en Capgemini. Iedere keer weer probeer ik dan binnen zo’n corporate instelling als een ondernemer aan de slag te gaan die risico’s durft te nemen. Ik geloof namelijk dat lef nodig is om relaties te bouwen en daarmee de groeiende afstand tussen generaties en culturen op de werkvloer te overbruggen.

“Ik geloof dat lef nodig is om relaties op te bouwen en de groeiende afstand tussen generaties en culturen op de werkvloer te overbruggen.”

Het is geen toeval dat ik altijd heb gewerkt in de dienstverlening. Het blijft me boeien dat het gedrag van mensen - meer dan de eigenschappen van een product - de doorslag geeft in een koopproces. Als B2B marketeer heb je dan veel ruimte om een organisatie een gezicht te geven, bijvoorbeeld door medewerkers in te zetten als ambassadeur.

Welke ambitie heb je in deze nieuwe rol?
Als CMO bij Ordina krijg ik de kans om bij te dragen aan het imago van de IT-sector. Hoe meer automatisering leidt tot vervanging van de menselijke hand in deze digitale maatschappij, hoe groter de noodzaak om te ‘vermenselijken’. Ik wil dit onder meer bereiken door een commerciële aanpak met persoonlijke contactmomenten en een aansprekende look & feel.

 

Ook opgenomen worden in de SER Topvrouwen database? Meld je hier aan