Concurrentie in digitale sector eerlijker door DMA

Op 12 oktober 2022 is de DMA, ook wel de wet digitale markten, door de Europese Unie gepubliceerd. De DMA moet de digitale sector eerlijker en concurrerender maken. Samen met de DSA (wet digitale diensten), die nog gepubliceerd moet worden, vormt dit wetsvoorstel het zogenaamde Digital Services Pakket van de Europese Unie.

mensen op mobiele telefoon © Shutterstock

Poortwachter

Nieuw is dat bedrijven die een kernplatformdienst aanbieden, bijvoorbeeld zoekmachines of social media-platforms, zich bij de Europese Commissie moeten melden. Volgens de criteria van de DMA (Digital Markets Act) worden zij gezien als ‘poortwachter’ of als ‘opkomende poortwachter’. Een poortwachter moet zich aan de verplichtingen van de DMA houden om eerlijker concurrentie te voeren met andere bedrijven. Ook moet dit leiden tot een beter aanbod en meer keuze voor consumenten.  

Bedrijven die als poortwachter worden aangemerkt moeten het voor de eindgebruiker onder andere gemakkelijker maken om instellingen van softwareapplicaties aan te passen. Ook moet het eenvoudiger worden om gebruikersdata van de ene naar de andere applicatie te verplaatsen. Daarnaast wordt het de bedrijven verboden om hun eigen producten of diensten gunstiger te plaatsen dan die van andere bedrijven. 

De DMA moet vanaf 2 mei 2023 ingaan binnen de Europese Unie.

 

Wat zijn de kansen en de risico’s van digitalisering?

Hoe zorgen we ervoor dat iedereen een goede plek houdt of krijgt in een samenleving die steeds digitaler wordt?

Aanmelden nieuwsupdate

Blijf op de hoogte van wat de SER doet rondom het thema digitalisering.