Terugblik Diversity Day 2022

Diversity Day 2022 was een groot succes! Op 4 oktober deden meer dan 450 organisaties mee aan Diversity Day, een nieuw record voor deze nationale feestdag. De dag werd afgetrapt met een online kick-off, die inmiddels door bijna 1.600 mensen is bekeken. Op social media was de #diversityday trending, in de pers waren er meer dan 50 publicaties over Diversity Day en op de grote informatieschermen van NS-stations en treinen schitterde de Diversity Day-campagne. Vier jaar na de eerste editie is Diversity Day een begrip geworden en organiseren bedrijven en organisaties door het hele land activiteiten.

Collage van activiteiten Diversity  Day 2022

“Divers zijn is bovendien slechts één kant van de medaille. Inclusie is veel ongrijpbaarder”

Kritisch blikken Chantalle Stottelaar (partner Rabobank) en Tineke Druijf (partner Lidl) met verlegen tevredenheid terug op deze dag. “Divers zijn is bovendien slechts één kant van de medaille. Inclusie is veel ongrijpbaarder: er bestaat immers geen kant-en-klare oplossing voor het creëren van een klimaat waarin verschillen gerespecteerd worden en gezien worden als verrijking,” aldus Stottelaar. Het Diversity Day-motto #VerschilVerrijkt klinkt catchy, maar daar zijn inderdaad concrete stappen voor nodig. Zo deelt Druijf good practices waarin ze het volgende benadrukt: “We maken inclusie tastbaar, zodat collega’s weten dat er kansen zijn. We doen dat bijvoorbeeld met mentoringprogramma’s, trainingen en campagnes waarin medewerkers hun unieke verhaal vertellen”. 

Activiteiten

Voor de vierde editie trokken deelnemende bedrijven en organisaties op 4 oktober alles uit de kast. “Er valt nog een wereld te winnen, maar het vieren van Diversity Day NL met open en toegankelijke activiteiten; over de streep sessies; spoken word, beeldende kunst, een belevingsroute, muziek en boeiende gesprekken in de huiskamer, was hierin een mooie zichtbare stap.” - Hanzehogeschool Groningen. Onze partners - ABN AMRO, ABU, Albeda, AstraZeneca, Deloitte, KPN, Lidl, NS, PwC, Rabobank, Randstad, Het Rode Kruis, Salesforce, Shell, UWV, Vebego, VSBfonds en Young Capital, organiseerden podcasts, dialoogsessies, workshops, BuddyTalks, marktfestivals, gebarista’s en nog veel meer

Living Labels - Expositie

SER Diversiteit in Bedrijf publiceerde in het kader van Diversity Day onder meer de portrettenserie Living Labels: acht personen komen aan het woord over de stereotyperingen waar zij in hun dagelijks leven mee te maken hebben. De persoonlijke gesprekken zijn onder meer verschenen op de site van diversityday.nl. Living Labels zette menigeen aan het denken én vond navolging. Fontys Hogescholen in Eindhoven bijvoorbeeld pakte uit met een theaterstuk in het kader van Living Labels. De serie heeft ook geleid tot een permanente foto-expositie bij de Sociaal-Economische Raad in Den Haag. 

The day after

De dag ná Diversity Day is er eentje voor in de boeken. Theater De Flint in Amersfoort was gevuld met deelnemende organisaties, waaronder onze partners. We kwamen samen om te leren van elkaars verschillen, die er zijn, zichtbaar en onzichtbaar, om met die kennis de negatieve impact van onbewuste vooroordelen de baas te zijn. Als klapper op de vuurpijl werden onze oren verwend door de muzikale klanken van Typhoon en kraakheldere woorden van Jitske Kramer. Met genoeg stof tot nadenken bewegen we ons toe naar Diversity Day 2023, om dan weer te stil te staan bij wat we al bereikt hebben. Doe jij volgend jaar weer mee met Diversity Day?

Kijk de aftrap terug

Factsheet Diversity Day 2022

De belangrijkste cijfers van Diversity Day 2022 op een rij.

Factsheet Diversity Day 2022