Charterbijeenkomst bij NEP Nederland: ‘We willen de meest innovatieve mediaorganisatie zijn’

Elf organisaties hebben tijdens een Charterbijeenkomst op het Media Park in Hilversum het Charter Diversiteit ondertekend. De bijeenkomst werd georganiseerd door SER Diversiteit in Bedrijf en mediatechnologie-bedrijf NEP Nederland op een wel hele bijzondere locatie: de studio waar tv-quiz Per Seconde Wijzer wordt opgenomen.

ondertekenaars charterbijeenkomst NEP nederland © Nathan Reinds

Op de foto van links naar rechts: Robert Wiggers (Wilde Ganzen), Allard Castelein (Havenbedrijf Rotterdam), Peter van der Horst (Teijin Aramid), Tineke Druijf (Lidl), Anne Donkers (Wilde Ganzen), Vanessa Verlaan (Omnia Retail), Marike Bonhof (Vitens), Michiel van Meer (Aon), Bianca Moerel (NEP Netherlands), Janet Appelhof (Gemeente het Hogeland), Sharon van Herel (HDI), Shivan Shazad (SER Diversiteit in Bedrijf) en Alice Odé (SER Diversiteit in Bedrijf).

Naast NEP Nederland tekenden ook grote partijen zoals supermarktketen Lidl, waterbedrijf Vitens en Havenbedrijf Rotterdam het document. Met hun deelname uiten de bedrijven de intentie om concrete uitdagingen op het gebied van diversiteit en inclusie te tackelen. Daarnaast ondertekenden ook Wilde Ganzen, Teijin Aramid, Omnia Retail, Liliane Fonds, HDI, Gemeente het Hogeland en Aon het Charter.

De bijeenkomst stond in het teken van gelijke behandeling van vrouwen op de werkvloer. Bart ten Harkel, Learning & Development Specialist bij NEP Nederland, trapte de dag af. Zijn werkgever heeft grote ambities op het gebied van diversiteit en inclusie.

“Bij NEP willen we de meest innovatieve mediaorganisatie zijn”, stelt algemeen directeur Ralf van Vegten. “Waar mensen van alle geslachten en culturele achtergronden zich gerespecteerd voelen en de kans krijgen om te groeien en te doen waar ze het beste in zijn. Het zou geweldig zijn als de mediasector de ware samenleving vertegenwoordigt, voor en achter de camera.” Van Vegten en NEP willen dit jaar daarom inzetten op genderdiversiteit en culturele identiteit binnen het bedrijf.

Gendergelijkheid

Tijdens de bijeenkomst werd ook het Charterdocument Gendergelijkheid: naar een gelijkwaardige positie van vrouwen op de arbeidsmarkt gepresenteerd. In het document zet SER Diversiteit in Bedrijf de nieuwste inzichten vanuit de wetenschap en bedrijfspraktijk op het gebied van gendergelijkheid op een rijtje, zodat Charterondertekenaars hiermee aan de slag kunnen.

Hoogleraar Yvonne Benschop (Radboud Universiteit Nijmegen), die een korte presentatie hield over het onderwerp, noemde gender ‘een relevant onderdeel van alle grote vraagstukken van deze tijd’. “Deze vraagstukken zijn verbonden met de positie van mannen en vrouwen in alle delen van de wereld”, aldus Benschop. “Het blijft voor organisaties van belang om zich hiermee bezig te houden.”

Kansen op de arbeidsmarkt

Daarom is gendergelijkheid binnen bedrijven ook een van de aandachtspunten van SER Diversiteit in Bedrijf. ‘Gelijke kansen en behandeling op de arbeidsmarkt, evenredige vertegenwoordiging op alle niveaus en een inclusieve bedrijfscultuur voor vrouwen zijn enkele doelen van SER Diversiteit in Bedrijf’, schrijft senior beleidsmedewerker Leo Euser in de inleiding van het Charterdocument. ‘De laatste decennia zijn daarin grote stappen gezet. Vrouwen zijn meer en langer gaan werken en ook economisch zelfstandiger geworden. Niettemin blijft er veel te wensen over en is er veel werk aan de winkel, want de kansen op de arbeidsmarkt zijn nog ongelijk verdeeld.’

Benieuwd naar het gehele document? Klik dan hier.

Gemist? Kijk hier de bijeenkomst terug: