SERmagazine

De Buitenboordmotor: via een loopbrug van werk naar werk

De Buitenboordmotor wil mensen via een virtuele loopbrug naar betekenisvol werk leiden. Zonder nadruk op cv, met meer focus op vaardigheden, karakter, kennis en passie van mensen. Zo krijgt Leven Lang Ontwikkelen een zetje.

Ton Bennink

Lees door onder de foto

Deelnemers van De Buitenboordmotor Donald van der Zwan en Janneke Boon Eppink
Deelnemers van De Buitenboordmotor Donald van der Zwan en Janneke Boon Eppink. | © Dirk Hol

Donald van der Zwan: van de Nationale Opera & Ballet naar onderwijs

Donald van der Zwan zit in de trein als hij een mailtje van zijn HR-manager krijgt. De dag daarvoor liet hij in een gesprek met zijn manager weten dat hij zijn werk bij Nationale Opera & Ballet weliswaar nog prima vindt, maar dat het na twintig jaar toch gaat kriebelen. Hij werkt daar als assistent manager horeca en publieksbegeleiding. Misschien komt het ook wel door de coronacrisis. De lelijke kanten van de maatschappij komen daardoor naar boven, vindt Van der Zwan. Hij stoort zich aan de kansenongelijkheid. Dat, en hij is bijna vijftig. Misschien toch tijd voor iets nieuws?

‘Loopbrugconstructie’ helpt mensen van-werk-naar-werk

In de trein wordt het plots concreet. Van der Zwans werkgever heeft een plaats bij de bootcamp van De Buitenboordmotor in de aanbieding. Daar kan hij de loopbrug op om te kijken of een andere baan mogelijk is. Maar goed, om nou gympies aan te trekken en met gewichten in het bos te sjouwen? Gelukkig blijken die ‘loopbrug’ en ‘bootcamp’ metaforen en hoeft hij ook geen modder te happen.

‘Je werkt straks tot je 71e en dat is niet bij één werkgever. Je moet wel voldoening krijgen en houden’

Het project De Buitenboordmotor is een initiatief van Simone Heidema en Nienke Meijer. De twee topvrouwen vonden elkaar en begonnen deze doe- en denktank met ondernemers, bedrijven en UWV, de sociale partners, ministeries en de SER. Een ‘loopbrugconstructie’ moet mensen van werk naar werk helpen. Niet gedwongen; ontwikkeling helpt om betekenisvol te kunnen zijn, stelt Meijer. “In mijn vorige baan als voorzitter van het College van Bestuur van Fontys Hogescholen zei ik dat al tegen studenten. Jullie zijn nu 21 en werken tot je 71e. Dat is niet bij één werkgever. Je moet wel voldoening krijgen en houden.”

Kijken wat mensen al kunnen én zorgen dat ze nodig zijn

Een infrastructuur voor sectoroverstap ontbreekt, stelt Heidema. “Dat kan de loopbrug zijn waarop je beziet wie mensen zijn en wat ze kunnen. Niet door enkel naar het cv of diploma’s te kijken, maar naar wat mensen al kunnen en waar dan eventueel nog scholing nodig is. Bedrijfsleven en onderwijs innoveren mee. Kortere, intensieve opleidingen met een effectief ‘onboardingprogramma’ moeten de kandidaat volledig inzetbaar maken op zijn of haar nieuwe plek. Daar kan iemand van betekenis en gelukkig zijn omdat hij of zij nodig is.”

De SER ziet goedopgeleide werknemers en doorstroommogelijkheden als een van de kritische succesfactoren voor herstel en groei van het mkb. De raad beheert de actieagenda Leven Lang Ontwikkelen, met goede voorbeelden en advies over wet- en regelgeving.

Lees door onder de foto

Oprichters van De Buitenboordmotor Nienke Meijer (links) en Simone Heidema
Oprichters van De Buitenboordmotor Nienke Meijer (links) en Simone Heidema. | © Dirk Hol

Drijfveren en talenten ontdekken in en veilige omgeving

De bootcamp van De Buitenboordmotor beslaat twaalf dagen waarin Van der Zwan onder meer zijn drijfveren boven water krijgt en zijn talenten ontdekt. “Allemaal online. Bizar, maar best wel fijn eigenlijk”, zegt hij. “Ik ben bescheiden, dus wat afstand bij de start was prima. Het was een waanzinnige ervaring binnen een veilige omgeving. Het leverde me de bevestiging op dat het onderwijs echt iets voor me is. Daar kan ik iets doen aan die voor mij verbijsterende ongelijkheid en die lelijkheid van de maatschappij.”

De kans om rond te neuzen in het onderwijs

Van der Zwan is nog steeds in dienst van Nationale Opera & Ballet, waar hij de mogelijkheid krijgt rond te neuzen in het onderwijs. Dat deed hij twee keer binnen het voortgezet onderwijs, maar daar ligt waarschijnlijk niet zijn toekomst. Kinderen zoals Anyssa en Yunuscan uit de documentaireserie Klassen, voor hen wil hij zich inzetten. Thuis op de bank, in het Amsterdamse Bos en Lommer, greep deze serie hem bij de keel. Anyssa die haar opa moest ophalen uit het ziekenhuis en dagelijks in haar eentje van Amsterdam West naar Amsterdam Noord moest. Die bij haar grootouders woont en door alle problemen haar havoadvies bijna door de neus geboord ziet. En Yunuscan die verbeten knokt voor een goed advies.

“Daar wil ik wat aan doen. Misschien te idealistisch, maar ik zie mezelf kinderen begeleiden die aan hun passie werken. Kinderen helpen die te maken krijgen met kansenongelijkheid. Lesgeven op een school met oog voor het kind, waar ze mogen zijn wie ze willen zijn en kunnen worden wat ze willen worden, dat is mijn droom.”

De loopbrug helpt bij oriëntatie, financiering, passende scholing en begeleiding

De ‘brug’ van De Buitenboordmotor omvat doorbraken die nodig zijn voor de hobbels die overstappers moeten nemen, zoals oriëntatie op jezelf en bekijken of en waar de interesses overeenkomen met sectoren waar tekorten heersen. Financiering van de overstap, passende scholing en begeleiding bij en naar een nieuwe werkgever completeren de overstap. De twee oprichters benadrukken daarbij dat het draait om groot denken, klein doen. Omdat het een innovatietraject is, wordt de loopbrug gebouwd terwijl er al overheen wordt gelopen.

‘Het is een innovatietraject: de loopbrug wordt gebouwd, terwijl er al overheen wordt gelopen’

Janneke Boon Eppink: boventallig bij KLM

Ook in de bootcamp van De Buitenboordmotor zat Janneke Boon Eppink, voorheen managementassistente HR bij KLM. In september 2020 hoorde zij dat ze waarschijnlijk boventallig zou worden. Nota bene deels door de digitalisering van de afdeling waar ze zelf keihard aan werkte.

Boon Eppinks opleidingen atheneum en Tio brachten haar ruim dertig jaar geleden naar de KLM. Ze werd gescout bij een reisbureau. Achter een bureau zitten, dat kan altijd nog, dacht ze en in 1988 ging ze als 21-jarige aan boord als stewardess. Ze ontmoette daar een steward die in de smaak viel en samen kregen ze twee kinderen. Inmiddels 18 en 23.

Na de geboorte van de tweede ging het mis. Ze kreeg een burn-out. “Ik hield mezelf voor de gek. Ik wilde thuis bij mijn kinderen zijn, maar bleef doorvliegen. Dat resulteerde in een depressie. Mijn ouders hebben mij toen geweldig opgevangen. Dat heeft deels de keuze bepaald voor wat ik nu wil gaan doen.”

KLM bood de optie voor een bootcamp bij De Buitenboordmotor

Na twee jaar ellende bood haar werkgever destijds al soelaas. Boon Eppink ging na omscholing aan de slag bij HR. De afgelopen vijf jaar werkte ze als management assistente van het Information Management Office. Tot in 2020 corona toesloeg. “Ik had de keus tussen een vrijwillige vertrekregeling, maar KLM bood ook de optie voor de bootcamp bij De Buitenboordmotor. Ik ben twee weken van het padje af geweest en was het vertrouwen in mijn leidinggevende kwijt. Dat is nu wel weer hersteld en ik zie ook wel dat zij niet anders kon. Dankzij veel wandelen en een bijeenkomst van De Buitenboordmotor, heb ik de boel weer op de rit.”

Nu een betaald leerwerktraject in de zorg

Want tijdens die bewuste sessie van De Buitenboordmotor herontdekte Boon Eppink haar passie: zorgen voor mensen. Dat zorgen deed ze al in het vliegtuig, liefst voor oudere en behoeftige mensen, en dat gaat ze nu doen voor Cordaan in Amsterdam. In achttien maanden in een betaald leerwerktraject. De cirkel is rond. Waar haar ouders haar er in 2002 doorheen sleepten, wil ze nu zelf betekenisvol zijn voor senioren. “Ik kan zo’n bootcamp alleen maar aanraden”, zegt ze. “Doen. Ik kreeg de bevestiging dat de zorg echt iets voor me is. Mijn droom is uiteindelijk Chateau Eppink, mijn geboortenaam. Samen met mijn neef een zorgboerderij voor kinderopvang en dieren.”


Meer lezen? SERmagazine verschijnt ook 5 keer per jaar als papieren tijdschrift.

Abonneer nu gratis