Zicht op

Voor de makers én de dragers

Voor geen enkele organisatie is (internationaal) maatschappelijk verantwoord ondernemen zo logisch als voor ons. Als zwangerschaps-, baby- en kinderkledingmerk spelen wij een grote rol tijdens de eerste cruciale jaren van moeder en kind. Wij zien het dus als onze verantwoordelijkheid om te komen tot een zo duurzaam mogelijk productieproces en het gebruik van duurzame materialen.

Aan het woord

Anne Fien Haan
Anne-Gien Haan, Sinds 2016 ceo van Nine & Co. Werkte eerder in verschillende marketingfuncties bij Unilever, Hema en Noosa.

Geloven

Nine & Co – met onder andere Noppies in het portfolio – hoort bij de brede coalitie van bedrijven, overheid, vakbonden en maatschappe - lijke organisaties die het IMVO-convenant voor de textielsector heeft ondertekend. Wij geloven in deze aanpak, die is gebaseerd op een SER-advies uit 2014. De convenanten maken het mogelijk om te leren van andere bedrijven en sectoren en misstanden zoals uitbuiting, dierenleed of milieuschade zo veel mogelijk samen te voorkomen.

Voor de makers én de dragers
Foto Noppies

Afscheid

Transparantie in de (internationale) keten is de sleutel. Hiervoor is het nodig dat we onze leveranciers regelmatig bezoeken en zicht houden op hoe ze werken, soms aan de andere kant van de wereld. Dat is praktisch niet haalbaar als het er te veel zijn. Daarom hebben wij de afgelopen twee jaar afscheid genomen van meer dan de helft van onze 150 leveranciers. Beslissend bij deze selectie was op welke par - tijen onze invloed (leverage) het grootste is en hoe zij omgaan met arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden. Zo maken we onze keten overzichtelijker en bouwen we langetermijnrelaties op.

Vierde leven

Ondertussen denken we na over nieuwe, circulaire businessmodellen. Hergebruik is in onze branche extra belangrijk omdat vrouwen maar enkele maanden in hun leven zwanger zijn en baby’s en kinderen snel uit hun kleding groeien. Onze Facebookgroep waar Noppieskleding dagelijks wordt geruild of verkocht, heeft al meer dan 25.000 leden. Zo zorgen we dat onze kleding een tweede, derde of zelfs vierde leven krijgt! Al deze stappen dragen bij aan een wereld waarin kleding duurzaam, eerlijk en gezond wordt geproduceerd. Voor de makers én de dragers van onze kleding.
 

Dit artikel verscheen ook in het papieren themanummer van SERmagazine over goede bedrijven, goed werk.

Ook gratis abonnee worden?


Zicht op... magazine SER
Werken in natuursteen