Zicht op

De wereld beter maken door niet weg te lopen

Innocent, Europa’s grootste smoothie- en sappenbedrijf, is vastbesloten om de wereld beter achter te laten dan ze haar vond. Nu reizen door de coronacrisis niet gaat, houdt het bedrijf via videoverbinding contact met leveranciers, om misstanden in de keten tegen te gaan. Intussen werkt het in de Europoort hard aan een eigen CO2-neutrale fabriek.

Tekst: Corien Lambregtse

Aan het woord

Jiri Staat
Jiri Staats, Brandmanage Benelux Innocent drinks

Smaakt goed, doet goed” is de belofte van innocent. De smoothie-producent zet zich in voor een eerlijke en duurzame keten, samen met Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), ondertekenaar van het internationaal MVO-convenant Voedingsmiddelen. Het bedrijf ziet in Nederland zijn omzet elk jaar met 10 procent groeien. De coronapandemie zorgt voor een dipje in de verkoop met een daling van 0,8 procent. Er worden op dit moment bijvoorbeeld veel minder drankjes verkocht in stationskiosken en bij benzinestation, maar de verwachting is dat de lijn straks weer omhooggaat.

“Wij willen bewijzen dat als je als bedrijf het goede doet voor mensen en planeet, de winst dan wel volgt”, vertelt Jiri Staats vanuit het kantoor in Amsterdam. Hij is brandmanager van innocent, een Engels bedrijf met 250 medewerkers.

“De hele keten moet kloppen. Wij maken gezonde drankjes. Daar hebben we fruit voor nodig. Dat halen we overal uit de wereld vandaan. Daarom moeten we goed voor de planeet zorgen en voor de boeren die dat fruit telen. We zijn nu druk bezig om in de Europoort bij Rotterdam een CO2 -neutrale fabriek te bouwen, die de komende jaren 70 procent van onze productie voor Europa gaat leveren. We kozen expres voor Rotterdam, omdat veel van de ingrediënten per schip worden aangevoerd. Deze haven is de centrale plek in onze logistieke keten; dat scheelt flink wat vrachtwagenritten.

'We moeten goed zorgen voor de planeet en de boeren die ons fruit telen'

Sommige ingrediënten die nog wel over de weg moeten komen, worden met elektrische vrachtwagens vervoerd.”

Duurzaamheid als strategie

Innocent geeft onder andere invulling aan IMVO via de B Corp-certificering die het bedrijf in 2018 kreeg. Ook bijvoorbeeld Tony’s Chocolonely, Dopper en Auping hebben deze. Dit betekent dat niet de winstdoelstelling voorop staat, maar het goede doen voor mens, natuur en omgeving. “Alle onderdelen van het bedrijf zijn grondig doorgelicht. Toen we aan het eind van dat traject de certificering kregen, was onze ceo in tranen: ‘Dit is het bewijs dat we de goede dingen doen met de juiste middelen en op de juiste manier.’”

Mangokwekerij in India
Foto Innocent

“We willen uiterlijk 2030 energieneutraal zijn. Met onze CO2 -neutrale fabriek in Rotterdam komt dat een stuk dichterbij. Daarnaast zetten we ons in voor de inzameling en recycling van plastic flesjes. Een groot deel van ons plastic bestaat al uit gerecycled plastic en we onderzoeken de mogelijkheden voor het gebruik van plantaardig plastic. Ten slotte zetten we ons in voor verantwoorde productie en behoud van de biodiversiteit. Dat doen we samen met 10.000 boeren wereldwijd. Een mooi voorbeeld zijn onze bananen. Die zijn al sinds 2006 Rainforest Alliance gecertificeerd.”
Jaarlijks gaat minimaal 10 procent van de winst naar de innocent foundation. “Die steunt non-gouvernementele organisaties overal in de wereld waar het fruit vandaan komt, maar ook dichter bij huis. Misschien ken je onze goedgemutste breicampagne, waarbij we aandacht vragen voor eenzaamheid onder ouderen. Hierbij zie je onze smoothies met mutsje in de schappen staan. Duizenden mensen in het land breien of haken die voor hun plezier. Voor elk verkocht flesje met muts doneren we 20 cent aan het Nationaal Ouderenfonds.”

Weglopen of blijven

Net als andere multinationale bedrijven komt ook innocent problemen in de keten tegen. In de fruitteelt spelen bijvoorbeeld problemen als kinderarbeid en milieuvervuiling. “Er is een heel programma van audits, maar wij gaan ook zelf bij onze leveranciers langs om te kijken wat er gebeurt. Boots on the ground noemen we dat. Het afgelopen jaar hebben we vanwege corona niet kunnen reizen, maar we hebben een digitaal alternatief gevonden: de leverancier gaat met een camera door het bedrijf en laat ons live zien wat hij ziet. We kunnen ook meteen vragen stellen.”

Leveranciers zijn voor innocent een cruciale schakel in de keten. “Als wij een probleem tegenkomen, dan gaan we daar met de leverancier over in gesprek. Je kunt als bedrijf weglopen, maar daarmee doe je niets goeds voor de mensen of de situatie ter plekke. Wij kiezen ervoor om te blijven en samen met de leverancier en de boeren verder in de keten aan verbetering te werken.”


Dit artikel verscheen ook in het papieren themanummer van SERmagazine over sterk, eerlijk en groen uit de crisis.

Ook gratis abonnee worden?


Denktank Coronacrisis

Júíst nu is IMVO cruciaal

De Nederlandse voedingsmiddelensector zet zich in voor een verantwoorde productieketen via een convenant voor internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (IMVO). Juist in tijden van crisis is het van cruciaal belang dat bedrijven hier zo goed mogelijk invulling aan geven, benadrukt de Denktank Coronacrisis. Minder welvarende landen voelen de gevolgen van de coronacrisis immers net zozeer als rijke landen. Ze zien bijvoorbeeld een terugval in orders uit rijke landen én staan achteraan als het gaat om vaccins, terwijl ze geen grote steunpakketten kunnen optuigen.

In het voorjaar van 2020 riep de SER het Nederlandse bedrijfsleven op om solidair te zijn met partners in productielanden.

Zicht op... magazine SER
Werken in natuursteen