Sonja Kok, directeur soul:made
What is your legacy? Vrouwen met Kracht Collectie.
Wat wilde je vroeger worden? Wat was jouw beweegreden hiervoor?
“Kapster, naar het voorbeeld van mijn oudtante. Een prachtig vak ‘met je handen’. Het leek me heerlijk om andere mensen mooi te maken, mooier dan ze zelf ooit hadden kunnen dromen. Dat proces zag je ontstaan in die kapsalon. Dienstverlening zit in mijn bloed en in mijn opvoeding.”
Wie is jouw rolmodel? En waarom?
“Energieke, ondernemende, zelfstandige vrouwen en mannen die hun eigen boontjes doppen. Al sinds mijn studie ben ik om die reden absolute fan van selfmade mensen, Neelie Kroes en, iets verder van huis, van Richard Branson bijvoorbeeld.”
Wat heeft jou gebracht op de plek waar je nu bent?
“Het volgen van mijn hart, terwijl mijn dienstverlenende karakter en mijn calvinistisch, protestantse opvoeding mij dat niet altijd even makkelijk maken. Hartskeuzes die me hebben gebracht tot waar ik nu ben: in 1982 ging ik naar de universiteit, terwijl mijn vader mij destijds het liefst als potentiële huwelijkskandidaat had gezien. In 1985 wisselde ik van de studie kinder- & jeugdpsychologie in Leiden naar economische psychologie in Tilburg. In 1997 zei ik vol overtuiging mijn baan op, omdat ik als moeder niet meer in het management team van mijn toenmalige werkgever mocht blijven. ‘Beter voor jezelf zei mijn werkgever, straks als moeder van een kind verandert er iets in je…’. In dat jaar startte ook mijn loopbaan als interim manager bij beursgenoteerde organisaties en multinationals op directieposities op marketing- en communicatievlak. In 2005 werd de overname van Getronics door PinkRoccade (waar ik interim communicatiedirecteur was) een feit. Ik werd door Getronics gevraagd als vice president communications, met als opdracht de fusie extern en intern door het samensmelten van culturen in goede banen te leiden en het merk en klantportfolio verder uit te bouwen. Een droombaan. Drie kinderen, net gescheiden en 24/7 aan de slag. Nog nooit zoveel energie gehad en nog nooit zo snel zoveel geleerd! In 2006 startte ik met mijn bureau soul:made om mijn eigen gedachtegoed op het vlak van marketing, communicatie en verandertrajecten voor overheden en corporate organisaties met succes in praktijk te brengen. Met eigen collega’s. Heerlijk, niks mooiers dan mensen en merken in beweging krijgen.”
Wat zijn de levenslessen die je wilt doorgeven? Hoe ben je tot deze levenslessen gekomen?
“Volg je hart, maak je keuze en ga hier voor de volle 100 procent voor. Een keuze maken betekent ook dat er zaken zijn die na de keuze niet meer ‘kunnen’. Wees daar duidelijk over, naar jezelf en naar anderen. Zakelijk en privé. Moeder zijn zit in je hart, niet in de hoeveelheid uren. Vader zijn overigens ook. Hoe je bent als vader en moeder geeft de positieve doorslag in de opvoeding (over rolmodellen gesproken). Energieke, ondernemende en zelfstandige vrouwen en mannen zijn voor mij de meest aansprekende rolmodellen. Zakelijk én privé. Ook al hebben ze niet noodzakelijk het meest makkelijke pad gekozen. Doorzetten dus! Geef niet op, zet door, leer van elke stap en laat je inspireren door anderen.
Waarin ben je zelf een rolmodel? En waarom?
“Ik ben daardoor vermoedelijk zelf mijn eigen geliefde rolmodel geworden; een energieke, ondernemende, zelfstandige vrouw én moeder van drie geweldige kinderen. Niet altijd makkelijk, maar als je echt iets wilt vanuit je hart en je zet je er vol voor in, dan gaat het je ook lukken. Vrouw of man. Iedereen heeft de keuze, niet iedereen maakt een keuze. Toch brengt juist die keuze je de energie, zowel privé als zakelijk.”