Relevante organisaties
Ik heb wel suggesties om de medezeggenschap te bevorderen? Hoe kan ik contact opnemen?
De Commissie Bevordering Medezeggenschap wordt ondersteund door het secretariaat bij de SER.
Je kunt je suggesties mailen naar: CBM@ser.nl
Wat is een bedrijfscommissie?
De bedrijfscommissie is er om ondernemingsraden, bestuurders en andere betrokkenen te
helpen bij alles wat komt kijken bij medezeggenschap. Zo geeft de bedrijfscommissie voorlichting
en beantwoordt zij via een vragenservice concrete vragen over medezeggenschap en
de Wet op de ondernemingsraden (WOR). Een belangrijke taak is daarnaast het bemiddelen
bij (dreigende) conflicten over medezeggenschap. En ten slotte heeft de bedrijfscommissie ook als taak bepaalde documenten te registreren.
De bemiddeling, voorlichting of registratie door de Bedrijfscommissie is gratis.
Welke bedrijfscommissies zijn er?
Er zijn twee bedrijfscommissies voor het bedrijfsleven: een voor ondernemingen die vooral commerciële producten maken en diensten leveren (Bedrijfscommissie Markt I), en een voor ondernemingen in de zorg-, welzijns-, cultuur-, onderwijs- en sportsector en voor ondernemingen in het kader van overige sociale, culturele en maatschappelijke voorzieningen en belangen (Bedrijfscommissie Markt II). De SER verzorgt het secretariaat voor deze bedrijfscommissies.
De derde bedrijfscommissie is de bedrijfscommissie voor de overheid. Het secretariaat hiervoor wordt door het CAOP gevoerd.
Welke stukken moet een or ter registratie sturen aan de bedrijfscommissie?
Op basis van artikel 2 en artikel 32 van de WOR moeten de volgende stukken bij de bedrijfscommissie worden geregistreerd:
- het besluit van de ondernemer om vrijwillig een or in te stellen of een vrijwillig ingestelde or op te heffen
- de ondernemingsovereenkomst, waarin extra bevoegdheden aan de or zijn toegekend
Je kunt deze documenten eenvoudig ter registratie aanbieden via de website van de bedrijfscommissie onder registratie/registratieformulier.
Artikel 5a lid 2 en artikel 32 lid 2 WOR: over de stukken die een or moet toezenden aan de bedrijfscommissie.
Hoe bereik ik de bedrijfscommissies?
Je kunt de bedrijfscommissies per mail bereiken. Stuur een mail naar: info@bedrijfscommissie.nl
Hoe kan ik een aanvraag indienen voor certificering van een opleidingsbureau?
U kunt het digitale aanvraagformulier invullen en verzenden. De aanvraag komt dan direct bij het secretariaat terecht. Meer informatie over de procedure van de aanvraag vindt u in de procedure certificeringsaanvraag.
Hoe lang duurt het om te worden gecertificeerd (van aanvraag tot certificaat)?
Na het indienen van de aanvraag duurt het ongeveer drie maanden tot het certificaat wordt verleend. Deze termijn kan korter of langer zijn, afhankelijk van de mate waarin het opleidingsbureau voldoet aan de eisen van de certificeringsregeling.
Kan een eenmanszaak of zzp’er een certificaat aanvragen?
De certificering door Stichting SCOOR-RMZO staat ook open voor eenmanszaken en zzp’ers. De omvang bepaalt immers niet of een bureau kwalitatief goede cursussen en opleidingen geeft. Met het woord ‘bureau’ bedoelt SCOOR-RMZO ook eenmanszaak, zzp’ers en samenwerkingsverbanden daarvan. Aandachtspunt is wel dat zzp’ers voor vervanging moeten kunnen zorgen, om de continuïteit te waarborgen.
Wat is de initiële audit?
De initiële (eerste) audit houdt in dat het auditbureau bij het te certificeren opleidingsbureau langsgaat. Daar beoordeelt het op basis van de beschikbare documentatie en de implementatie daarvan of het bureau voldoet aan de eisen van de certificeringsregeling. Na de audit wordt een rapportage opgesteld.
Is mijn bedrijf verplicht mee te doen met de steekproefsgewijze audit?
Ja, dit vloeit voort uit de certificeringsregeling. Een opleidingsbureau dat door SCOOR-RMZO is gecertificeerd, heeft in de overeenkomst met SCOOR-RMZO aangegeven medewerking te geven aan deze audit. Deze audit is een jaarlijks terugkerende activiteit van het auditbureau.
Wanneer wordt een opleidingsbureau geschrapt uit het register van opleidingsbureaus?
De naam van een opleidingsbureau wordt geschrapt als:
- de looptijd van het certificaat is verstreken
- het certificaat tussentijds wordt beëindigd
- het certificaat is ingetrokken
Wanneer wordt een opleidingsbureau in het register opgenomen?
Vanaf het moment dat een opleidingsbureau in het bezit is van het certificaat, wordt het opgenomen in het register voor opleidingsbureaus.
Wat is voorlopige certificering?
Soms blijkt dat een opleidingsbureau onvoldoende aantoonbare ervaring heeft met het verzorgen van maatwerktrainingen of standaardcursussen. Dan kan het voor maximaal twaalf maanden een voorlopig certificaat krijgen. Op basis van de initiële audit moet het opleidingsbureau wel aantonen dat het voldoet aan de eisen van het managementsysteem. Vervolgens krijgt het bureau twaalf maanden de tijd om te voldoen aan de eis dat het tien maatwerktrainingen en/of tien standaardcursussen heeft gegeven.
Wanneer is er sprake van een opschorting of intrekking en worden deze in het register vermeld?
Jaarlijks wordt steekproefsgewijs toezicht gehouden op de gecertificeerde opleidingsinstituten. Worden er tekortkomingen geconstateerd? Dan kan SCOOR-RMZO het certificaat opschorten of intrekken. Een opschorting komt in het SCOOR-RMZO-register. Bij intrekkingen wordt de naam van het bureau in kwestie verwijderd uit het register.
Artikel 1 reglement SCOOR-RMZO-register over vermelding in het register.
Waarom moet mijn bedrijf voor de certificering betalen?
Stichting SCOOR-RMZO is geen commerciële instelling en heeft geen winstoogmerk. Aan de certificering zijn wel kosten verbonden. Deze bestaan met name uit kosten voor de werkzaamheden van het auditbureau. Met de bijdrage worden ook de overige werkzaamheden van SCOOR-RMZO vergoed, zoals de website, registers, publiciteit en voorlichting.
Hoe hoog is de certificeringsbijdrage voor mijn bureau?
De hoogte van de bijdrage is afhankelijk van uw bedrijfsomzet in het voorgaande jaar. Afhankelijk daarvan wordt een opleidingsbureau ingedeeld in één van de drie categorieën die zijn vastgesteld in de regeling certificeringsbijdrage opleidingsbureaus.
Wat gebeurt er met de certificeringsbijdrage als mijn bureau voor een certificaat wordt afgewezen?
De bijdrage wordt niet terugbetaald als er geen certificaat wordt verleend. Het auditbureau heeft dan namelijk wel al werkzaamheden verricht, zoals de initiële audit.