Bouwen aan Legacy door authentieke personal branding
De terugblik van Victoria Houwen op haar gesprek met Marguerite Soeteman-Reijnen.

De terugblik van Victoria Houwen op haar gesprek met Marguerite Soeteman-Reijnen.
Marguerite Soeteman -Reijnen is een vrouw met een missie en een boodschap voor de next generation. Ze is een rolmodel in vele vormen die bouwt aan Legacy door simpelweg ‘echt’ te zijn, door te staan voor wat zij belangrijk vindt in dit leven. Ze wil het onmogelijke mogelijk maken door altijd het beste van haarzelf te geven. Marguerite is authentiek en door passie gedreven. Een waardig rolmodel voor velen.
Ze wordt gezien als een van 's werelds belangrijkste verzekeringsvrouwen. Daarnaast heeft ze een ongekende drive om maatschappelijke impact te maken. Ze was 8 jaar lang voorzitter raad van toezicht van stichting ALS, is voorzitter van Topvrouwen.nl en Alumni boardmember van Harvard Business School. Marguerite is moeder van twee kinderen, echtgenote, dochter, familielid, vriendin, collega en buurvrouw van. De (prestatie)druk is hoog en haar (maatschappelijke)verantwoordelijkheidsgevoel ook.
Ieder mens kent meerdere rollen. We fungeren dan ook allemaal als rolmodel, ook al zijn wij ons daar niet (altijd)van bewust. Laat staan van de effecten die onze gedragingen ten positieve en negatieve kunnen hebben op diegene hier ontvankelijk voor zijn. Als ouder of leerkracht van onze kinderen bijvoorbeeld. Als je een publieke functie hebt, wordt er naar je gekeken en luisteren mensen naar wat je te vertellen hebt. Marguerite is zich terdege bewust van de voorbeeld functie die zij heeft en de verantwoordelijkheid die dit met zich meebrengt in alle rollen die zij vervult.
Het is niet verwonderlijk dat vrouwen van verschillende generaties Marguerite bewonderen om de zakelijke successen die zij heeft behaald en de maatschappelijke impact die zij tot nu toe heeft gemaakt. Ze is het voorbeeld van een sterke vrouw die op ieder niveau keiharde expertise levert voor de inhoud en op respectvolle wijze investeert in relaties.
Je zou van een vrouw van deze wereldklasse, die dagelijks topprestaties levert onder torenhoge druk, mogelijk verwachten dat haar leven aan elkaar hangt van stress en potentiele depressies. Volgens Marguerite is het zoeken naar de balans tussen het geven en krijgen van energie de sleutel. Zodra deze te vaak en langdurig uit balans is, word je ziek. Natuurlijk heeft zij ook geworsteld met het vinden van deze balans. Ze heeft zichzelf te vaak weggecijferd om een ander in de kijker te spelen. Terwijl ze autonoom had moeten blijven en haar eigen pad had moeten bewandelen. Dit vergt een flinke dosis zelfvertrouwen en dat moet groeien.
Je moet jezelf altijd de vraag blijven stellen: krijg ik genoeg energie (terug) voor de waardevolle bijdrage die ik lever. Anders is deze ook niet duurzaam. Energiebalans behoort tot één van haar leidende waarden. Een stabiele en liefdevolle thuisbasis ook. En dan hebben we nog de gezondheid van lichaam en geest. Zorg goed voor jezelf, dan kan je ook het beste van jezelf geven aan anderen.
Maar als je altijd het beste van jezelf wilt geven, dan zal je hier ook hard voor moeten werken. Gezondheid is een wonder, dit wordt te vaak vergeten. Next generations hebben veel meer te maken met bijvoorbeeld burn-out klachten. Volgens Marguerite ligt de afrekencultuur hieraan ten grondslag, waar deze generatie mee te maken heeft. Dit is niet ok. Hier hebben wij allemaal mee te dealen, maar als je jong bent, dan ben je kwetsbaarder.
Om jezelf te beschermen tegen deze maatschappelijke druk kan je jezelf afvragen: wat is geluk voor mij en wat heb ik er voor over om mijn geluk na te jagen. Je geluk is afhankelijk van wat je er zelf voor doet. Geluk komt met 7x vallen en 8x opstaan en Marguerites prachtige boodschap aan de wereld: “Doe het niet alleen. Voel je nooit alleen in de route die je bewandelt op weg naar jouw geluk. Ga op zoek naar sociale interactie”.
Marguerite bouwt aan haar Legacy door autonoom haar pad te bewandelen, authentiek en gezond te blijven en bewust te zijn van haar voorbeeldfunctie(s). Ze wil mannen, volgende generaties en (jonge)ambitieuze vrouwen in het bijzonder inspireren.
Bouw aan je Legacy door hard te werken voor je eigen geluk. Houd ondanks weerstand uit je omgeving, autonoom vast aan je eigen koers. Voel je niet eenzaam en zoek de kracht van diversiteit. Doe het vooral samen.
Victoria Houwen
Personal branding strateeg