The gender wealth gap - waarom het wereldwijde kapitaal van vrouwen achterblijft

Minstens een derde van het kapitaal op onze wereld is in handen van vrouwen, zo blijkt uit onderzoek van Boston Consulting Group (BCG). Toch zijn vrouwen onderbelicht op de vermogensmarkt. En niet zonder gevolgen. Zo waarschuwt BCG dat de vermogenspositie van vrouwen in Europa zelfs kan verslechteren de komende jaren. Hoe is deze vermogenskloof te verklaren en wat kunnen we eraan doen?
SER Topvrouwen webinar The Gender Wealth Gap © SER
Tijdens het SER Topvrouwen-webinar ‘The gender wealth gap - Tijd voor daadkracht’ op dinsdag 25 mei spraken we hierover. Panelleden Choy-Lin van der Hooft-Cheong (Managing Director Private Banking ABN AMRO Bank NV), Kees Kruythoff (Chairman and CEO LIVEKINDLY CO) en Simone Brummelhuis (Borski Fund Director & Partner) deelden onder leiding van moderator Marguerite Soeteman-Reijnen(Chairman/CMO AON) hun visie op dit fenomeen. Bekijk het webinar onderaan deze pagina terug.

De investeringskloof: rol van banken en investeerders

Dat vrouwen minder vermogen opbouwen, is deels te verklaren doordat vrouwen eerder voor veiligheid en zekerheid gaan op het gebied van investeren. Dat kan ertoe leiden dat geld onbenut op de bank blijft staan. Maar met deze mindset kan een vrouw ook juist succes boeken als ze wél investeert. Zo blijkt dat vrouwen die investeren met hun aanpak juist meer winst genereren dan mannelijke investeerders. Toch speelt de bancaire sector daar nog onvoldoende op in.

Brummelhuis kent de uitdagingen voor vrouwelijke ondernemers goed en vertelt: ‘De gender wealth gap hangt samen met de funding gap, de investeringskloof. Er wordt relatief gezien veel te weinig geïnvesteerd in vrouwelijke ondernemers of teams. Hierdoor heeft deze investeringskloof ook een innovatiekloof tot gevolg. Want voor de innovaties uit het werkveld waar veel vrouwen werken, zoals de zorg, zijn te weinig investeerders. Als het succes uitblijft, worden onvoldoende diverse bedrijven verkocht. Hierdoor ontstaat de wealth gap.’

Desondanks lijkt bij sommige banken verandering in zicht. Van der Hooft-Cheong: ‘Binnen de ABN AMRO zijn wij ons heel erg gaan realiseren dat de manier waarop we producten presenteren, heel homogeen is. Hierdoor voelden sommige vrouwelijke klanten zich helemaal niet thuis bij de bank en klopten ze niet bij ons aan. We focussen nu meer op de levenscyclus van de vrouw en proberen zo meer in te spelen op de behoeften van de vrouw. Zo kun je als bank zoveel mogelijk impact maken.’

Investeren met oog voor maatschappelijk belang

Dat vrouwen anders investeren dan mannelijke ondernemers is zeker. Naast focus op zekerheid bij investeringen, richten vrouwen zich ook meer op het maken van een maatschappelijke impact dan mannelijke ondernemers. Maar liefst 64 procent van de vrouwen investeert met Environmental, Social & Corporate Governance (ESG) in het achterhoofd. Van der Hooft – Cheong: ‘Vrouwen investeren met een bepaald doel in plaats van de focus op kortetermijnrendement.’ Ook Brummelhuis ziet dit terug bij de vrouwelijke ondernemers die in contact komen met het Borski Fund. ’90 procent van de proposities die bij ons langskomen, richt zich op het waarmaken van ESG’s.’ Zo beleggen vrouwen met impact. Niet alleen voor zichzelf, maar ook voor de wereld.

De drempels van het ondernemerschap

Toch zijn er veel vrouwen die deze impact willen maken met ondernemen, maar dit nog niet doen. Welk pad kunnen zij bewandelen? Kruythoff: ‘Om succesvol te zijn als ondernemer, moet je jezelf de volgende vragen stellen. Wat heeft de wereld het meest nodig, welke ervaring breng ik mee en waar zit mijn super power? Als je een aantrekkelijk model hebt, met een innovatieve insteek en een goed team dan heb je al een sterke basis. Ook geloof ik in “think big, start small and act fast”. Start eerst met de succesvolle uitwerking van je idee op kleine schaal voordat je gaat uitbreiden. Dit geeft investeerders het vertrouwen om met jou in zee te gaan.’

Brummelhuis vult aan: ‘Ga daarnaast als vrouwelijk ondernemer in de schoenen staan van een investeerder. Dat geldt voor individuele investeerders en voor fondsen. Kijk bijvoorbeeld naar de investeringscriteria van zo’n fonds. Doe uitgebreid onderzoek, zodat je je bedrijf het beste kunt presenteren bij potentiële investeerders. Naast de uitwerking van je plan is het opbouwen van relaties bouwen zeer belangrijk. Je moet een langdurig sales-proces aangaan met meerdere mogelijke partijen. Zo kan er best wat tijd overheen gaan voordat een investeerder over de brug komt, omdat zo’n investeerder wil zien hoe het bedrijf functioneert. Soms haakt een mogelijke investeerder alsnog af. Toch moet je blijven doorpakken om je doel te bereiken.’

Je kan het webinar hieronder terugkijken.