Voorbeelden verbeterprogramma’s van Apple en AkzoNobel

Apple SEED programma

Apple blijft de mogelijkheden voor professionele en persoonlijke ontwikkeling voor productiemedewerkers verder uitbreiden via een SEED-opleidingsprogramma (Supplier Employee Education and Development). Dit programma, dat Apple zelf heeft ontwikkeld, omvat lessen waarmee werknemers hun technische kennis, software-ervaring, sociale vaardigheden en talenkennis kunnen opvijzelen, maar ook meer kunnen leren over maatschappelijk verantwoord en milieuvriendelijk ondernemen, management en techniek. Daarnaast werkt Apple samen met universiteiten om arbeiders een goede opleiding te geven, met uitzicht op een hoger diploma.

Sinds de start van het SEED-programma in 2008 hebben meer dan 200.000 productiemedewerkers eraan deelgenomen. Om nog meer productiemedewerkers te bereiken, breidt Apple het programma verder uit. Ze heeft inmiddels in negen eindassemblagefabrieken leslokalen en hogere opleidingsprogramma's gefinancierd, en heeft afspraken gemaakt om daar nog eens drie subleveranciers aan toe te voegen. Bovendien heeft Apple in het kader van SEED tot nu toe al miljoenen dollars geïnvesteerd in computers en studiefinanciering.

AkzoNobel

AkzoNobel werkt actief aan het verbeteren van de omstandigheden bij toeleveranciers:

Supplier Support Visits

In 2007, we implemented Supplier Support Visits. These visits focus on critical suppliers and are carried out by teams from Procurement and HSE. The Supplier Support Visits program remains highly successful, with 373 visits having been conducted since the start of the program. Of all Supplier Support Visits, 46 percent have resulted in a developmental score, which means actions have been formulated and discussed with the supplier. Follow up visits are arranged to verify implementation and progress.


Download het rapport over supplier support visits op de AkzoNobel website