Andrea Forster (UvA) winnaar SER-Scriptieprijs 2016

Andrea Forster (social sciences, Universiteit van Amsterdam) heeft met haar masterscriptie ‘A vocational decline?’ de SER-Scriptieprijs 2016 gewonnen. Haar scriptie scoort het hoogst op de criteria originaliteit, beleidsrelevantie, analytisch niveau en leesbaarheid. Zij krijgt 2000 euro en mag een dagje meelopen met de voorzitter van de SER. Ook mocht zij vanochtend de raadsvergadering toespreken.
Andrea Forster winnaar SER-Scriptieprijs 2016.
De twee andere genomineerden, Nuria Boot en Joost de Haan, krijgen elk een geldbedrag van 500 euro. De scriptie van Boot (econometrie, Universiteit van Amsterdam) gaat over instrumenten als Libor, het rentepercentage dat banken elkaar in rekening brengen wanneer ze geldbedragen aan elkaar lenen. Een actueel onderwerp vanwege de schandalen die het afgelopen decennium aan het licht kwamen. De scriptie van De Haan (sociale wetenschappen, Universiteit Utrecht) heeft als onderwerp de vraag of laagopgeleide jongeren met een kwetsbare arbeidsmarktpositie hulpbronnen in hun sociale netwerk ontberen (positief sociaal kapitaal) of dat er juist eerder sprake is van negatieve bronnen.

A vocational decline?

Studies in het beroepsonderwijs zijn niet heel veel meer beroepsgericht dan studies in het algemeen onderwijs. Zo blijkt de studie geneeskunde aan de universiteit net zo beroepsgericht als bijvoorbeeld de mbo-opleidingen voor automonteurs of loodgieters. Dat is een van de conclusies van de scriptie van Andrea Forster. Zij geeft een boeiende verdieping van de bestaande benadering van de beroepsgerichtheid van opleidingen en van opleidingsvoordelen in relatie tot de arbeidsmarkt. Dat levert nieuw inzicht op dat een waardevolle onderbouwing is voor voorstanders van beroepsonderwijs en praktijkleren: algemeen vormend onderwijs is niet per se beter voor je arbeidsmarktpositie op de langere termijn.

De scriptie is mooi empirisch onderbouwd en maakt goed creatief gebruik van bestaande data. Ook is deze scriptie van belang, omdat deze uitwijst dat een betere aansluiting van opleiding op arbeidsmarkt meer kansen geeft. Het is daarmee een appèl aan het onderwijs om aansluiting te zoeken met de praktijk, iets waarvoor de SER in zijn onderwijsadviezen ook pleit. Heldere analyse, spannende samenvatting, vlot geschreven.
Deze scriptie verdient de SER-Scriptieprijs 2016 vanwege de relevantie van het onderwerp, de heldere analyse, het verrassende inzicht en de bruikbaarheid voor het advieswerk van de SER.

Scriptie 'A vocational decline?' downloaden (PDF, 740 kB) 

Jury

De jury bestaat uit SER-voorzitter Mariëtte Hamer, VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer en FNV-voorzitter Ton Heerts. Voor deelname aan de SER-Scriptieprijs 2016 hebben 50 studenten zich aangemeld.

Winnaar SER-Scriptieprijs Andrea Forster met genomineerden Nuria Boot en Joost de Haan.

© Dirk Hol