Volop werk, maar hoe kom je er? – Data Center College

In een reeks van zes artikelen gaan we nader in op initiatieven die zich bezighouden met (om)scholing voor sectoren met een krapte op de arbeidsmarkt. In deel 4: Data Center College.
© Global-e Datacenter, foto: Kas van Vliet

Onderwijs is een belangrijk aandachtspunt voor de Dutch Data Center Association (DDA), vanwege de groeiende vraag naar arbeidskrachten in de datacenter-branche. De raming is dat er in de periode 2019-2024 drieduizend banen bijkomen en dat ook daarna de groei nog zal doorgaan.

Het werken in een datacenter vraagt om specifieke vaardigheden. Zo bevinden veel van de banen zich op het snijvlak van techniek en IT, een combinatie die in het onderwijs nog niet altijd wordt gemaakt. Daarnaast is het belangrijk dat je rustig en accuraat kunt handelen op het moment dat er een storing of incident is. Vandaar dat in de branche de vraag werd gesteld hoe mensen opgeleid kunnen worden voor dit werk. Het antwoord is een brancheopleiding opgezet door de DDA, in samenwerking met opleidingspartner Eduvelopment en bedrijven uit de branche: het Data Center College.

Stroomversnelling

Vanaf maart kwam de ontwikkeling van de opleiding in een stroomversnelling, toen omscholing door de coronacrisis hoog op de agenda kwam. Door de goede samenwerking met bedrijven heeft de opleiding al binnen acht maanden vorm gekregen. Daar hoorde een examencommissie bij, waarin bedrijven uit het DDA-netwerk zitting nemen. Zo worden de wensen vanuit de industrie gewaarborgd in de opleiding. De opleiding wordt nu door één student gevolgd en ondertussen wordt het curriculum verfijnd en verbeterd. Deze student komt van Defensie, waar veel mensen werken met vaardigheden die ook in de datacenterbranche goed van pas kunnen komen. Het gaat bijvoorbeeld om teamgevoel, discipline en het kunnen werken onder druk. 

Het streven is om binnenkort les te gaan geven aan klasjes van 8-10 mensen. Maatwerk is daarbij belangrijk, gezien de diverse achtergronden van potentiële kandidaten. DDA werkt daarnaast samen met UWV en gemeenten, zodat ook mensen met een uitkering zich kunnen laten opleiden voor een baan in de branche. 

Instroom naar werk

Het traject duurt drie maanden en is de eerste twee maanden voornamelijk vanuit huis te volgen. Daarnaast wordt één dag per week praktijkervaring opgedaan bij de werkgever. Na twee maanden volgt de student een fulltime stage van een maand, gevolgd door een wederzijdse evaluatie. Is de student geschikt en vindt hij of zij het werk leuk? Is de werkgever tevreden over de voortgang van de student? Bij een wederzijds positieve beoordeling wordt een dienstverband van één jaar aangeboden. Het streven is om potentiële studenten toe te laten op basis van competenties, in plaats van diens achtergrond. Een vereiste is wel dat kandidaten kunnen aantonen dat ze in hun werk of in de privésfeer technische ervaring hebben opgedaan.

Meegaan met veranderingen

De opleiding is er niet alleen voor omscholing, maar ook voor bijscholing. Een belangrijk speerpunt voor de DDA is om werknemers in de branche ook de kennis en kunde aan te reiken om met veranderingen mee te gaan. Techniek en IT zijn onderhevig aan continue innovatie; dat vraagt om investeringen in medewerkers. Vandaar dat er ook wordt gewerkt aan keuzemodules in samenwerking met verschillende ROC’s. Op deze manier bouwt DDA een leer-infrastructuur in de datacenterbranche die inspeelt op de wensen van de werkgever en werknemer.

Meer informatie

Bekijk voor meer informatie de website van Dutch Data Center Association.