SER Topvrouwen-jaaroverzicht 2021: hoogtepunten van het D&I-programma

Het jaar zit er weer op. We laten een bewogen jaar achter ons, waarin corona -helaas- nog steeds een rol speelt. Alhoewel topvrouwen elkaar graag weer ‘fysiek’ wilden ontmoeten, waren we door corona genoodzaakt de speeddates online te laten plaatsvinden en SER Topvrouwen United te verplaatsen. Toch heeft dit jaar ook veel moois gebracht. Zo maakte Topvrouwen.nl de overstap naar een SER Topvrouwen-site en werd door de Eerste Kamer een wet voor een betere man-vrouwverhouding in de bedrijfstop bekrachtigd. In dit artikel blikken we terug op een aantal belangrijke gebeurtenissen.

fotos van de leden van de Raad van Advies RvA-leden SER Topvrouwen
Van linksboven naar rechts: Kees Tielenius Kruythoff, Marguerite Soeteman-Reijnen, Janine Vos, Eelco Hoekstra. Linksonder naar rechts: Nebahat Albayrak, Zakaria Boufangacha, Halleh Ghorashi en Petri Hofsté.

Op Internationale Vrouwendag, 8 maart, ging de nieuwe Topvrouwen-site live! Daarmee brak een nieuw tijdperk aan voor Topvrouwen.nl dat nu opging in SER Topvrouwen en onderdeel uitmaakt van het SER-programma Diversiteit en Inclusie. Ook werd een Raad van Advies  in het leven geroepen met prominenten die zich inzetten voor diversiteit in het bedrijfsleven. Het najagen van ons doel ging daarbij onverminderd door: we blijven ons inzetten voor een betere doorstroom van vrouwen naar de bedrijfstop.

Dit jaar vroegen we ook meer aandacht voor culturele diversiteit in de doorstroom naar de bedrijfstop. Zo vond op 14 september een inspirerende SER -dialoogbijeenkomst plaats. Die dag deelden 15 topvrouwen hun ambities, ervaringen en advies voor culturele diversiteit in de bedrijfstop. Een aantal van deze inzichten komt aan bod in het SER Magazine-artikel ‘Meer kleur in de top’, waarin topvrouwen Gülbahar Tezel en Mimoent Haddouti – hun verhaal delen. Verder zijn we in co-creatie met topvrouwen een inspirerende columnreeks gestart waarbij multiculturele topvrouwen openhartig hun ervaringen met diversiteit in de top van organisaties delen. Daarbij geeft de schrijver van de laatste column het stokje door aan een volgende topvrouw uit haar netwerk. Zo vergroten we samen de zichtbaarheid van de multiculturele board ready topvrouwen die we in Nederland hebben. Daarbij zijn jullie topvrouw-ervaringen en suggesties van onschatbare waarde voor de doorontwikkeling van de database en het onder de aandacht brengen van al het talent uit onze community.

En dat was niet de enige mooie ontwikkeling in september! Zo werd in deze maand ook officieel de wet ‘Evenwichtiger verhouding van zetels tussen mannen en vrouwen in het bestuur en de raad van commissarissen van grote naamloze en besloten vennootschappen’ door de Eerste Kamer aangenomen. Een duwtje in de juiste richting voor meer genderdiversiteit in de top en subtop van Nederlandse bedrijven. En bedrijven hoeven dat niet alleen te doen, de SER zal de bedrijven daarbij gaan ondersteunen. Hiervoor ontwikkelt de SER in samenwerking met VNO-NCW, bedrijven en andere belanghebbenden, een digitaal diversiteitsportaal voor en door bedrijven. Via dit portaal kunnen bedrijven jaarlijks digitaal rapporteren over hun streefcijfers, plannen en resultaten. Ze kunnen deze gegevens bovendien spiegelen aan die van andere bedrijven.

Diversiteit in de top
Het SER-advies “Diversiteit in de top, tijd voor versnelling” boekt resultaten met nieuwe wet ‘streefcijfers en ingroeiquotum’.
v.l.n.r. wijlen Hans de Boer, Mariëtte Hamer, minister Ingrid van Engelshoven, Jessica van Ruitenburg, Kitty Jong, Babette Pouwels en Ivy Koopmans.

Maar wat weten bedrijven eigenlijk al van deze aanstaande wet? De op Diversity Day (5 oktober) gepubliceerde quickscan  gaf daar antwoord op. Het onderzoek toont aan dat 8 op de 10 bedrijven weet dat de wet voor meer vrouwen in de top eraan komt. De streefcijferregeling is echter minder bekend. Zo weet ongeveer de helft van deze vennootschappen niet dat zij streefcijfers moeten opstellen voor het bestuur, de rvc en de subtop, plannen van aanpak moeten maken en jaarlijks moeten rapporteren aan de SER over de resultaten.

Daarover en meer ging ook ons SER Topvrouwen-webinar “Diversiteit in de top: waar wachten we nog op?” Daarin deelde een vierkoppig panel van experts - onder leiding van Mariëtte Hamer - wat bedrijven vandaag al kunnen doen om diversiteit binnen hun organisatie te bevorderen. Ook kwam aan bod hoe diversiteit en inclusie echt onderdeel worden van de bedrijfsstrategie. Daarmee was dit webinar een mooi sluitstuk in navolging op de eerdere inspirerende webinars “Boardroom Talks” en “The Gender Wealth Gap”.

Overzicht talkshows en webinars 2021

De panelleden en moderator Mariëtte Hamer tijdens het webinar “Diversiteit in de top: waar wachten we nog op?”
Van linksboven naar rechts: Mimoent Haddouti, Mariëtte Hamer, Steven Martina.
Linksonder naar rechts: Melek Usta en Karen van Oudenhoven.

Op 1 december zou het langverwachte SER Topvrouwen United event Celebrate Diversity, Embrace Inclusion plaatsvinden. Vanwege de coronamaatregelen hebben we dit event helaas moeten uitstellen naar volgend jaar; een nieuwe datum is in zicht!

Om dit bijzondere jaar af te ronden, zetten we graag nog een aantal wapenfeiten van SER Topvrouwen op een rij. Zo bracht het jaar 2021:

• Meer dan 650 benoemingen van topvrouwen
  • Ruim 340 Espresso link-gesprekken
  • 313 nieuwe inschrijvingen in de SER Topvrouwen database, waardoor de database nu maar liefst 2.800 profielen van vrouwelijk toptalent telt
  • 4 inspirerende webinars
  • Niet minder dan 1.050 speeddate-gesprekken, georganiseerd tijdens 2 online speeddate events
  • En ook de LinkedIn-community van SER Topvrouwen blijft maar groeien: we bereikten dit jaar een mijlpaal van 10.000 volgers!

We kijken ernaar uit om ook volgend jaar weer meer mooie stappen te mogen maken – samen met topvrouwen, bestuurders, executive searchbureaus, sociale partners en andere betrokkenen – in de doorstroom van vrouwelijk talent naar topposities.

Wij willen iedereen hartelijk bedanken voor de betrokkenheid bij SER Topvrouwen. Het nieuwe jaar brengt nieuwe kansen, met elkaar blijven wij streven naar meer vrouwelijke benoemingen in de top en subtop van het Nederlandse bedrijfsleven. Fijne feestdagen en een schitterend 2022!

Happy New Year 2022