Waarom is langdurig zitten ongezond en onproductief?

Langdurig zitten is slecht voor je gezondheid met als gevolg een verhoogde kans op ziekteverzuim en daardoor minder productiviteit. Even zitten kan heel fijn zijn. Het vermindert stress en helpt je lichaam te herstellen van bijvoorbeeld een sportieve inspanning.

Vrouw ,zittend aan een tafel met laptop, voelt aan haar rug © Shutterstock

Toch is ons lichaam niet gemaakt voor een zittend bestaan. Veel werkenden hebben fysieke klachten zoals rug- en nekklachten door langdurig zitten of te weinig bewegen op het werk. In de Europese Unie melden drie op de vijf werkenden klachten als gevolg van spier- en skeletaandoeningen (musculoskeletale aandoeningen (MSA)) (bron: zesde Europese enquête naar de arbeidsomstandigheden). Ze kunnen leiden tot arbeidsongeschiktheid, ziekteverzuim en vervroegde uittreding.

Internationaal seminar goede praktijken

Op vrijdag 29 oktober 2021 organiseren de Focal Points van België, Nederland, Luxemburg en Frankrijk een online evenement “Preventie van musculoskeletale aandoeningen”. Het evenement is onderdeel van de campagne “Verlicht de last”.

Interesse? Ga dan voor deelname naar Programma en inschrijving

Beweeg meer, maar voorkom veel stilzitten

Hoe meer je beweegt, des te meer voordelen het oplevert voor de gezondheid. De Gezondheidsraad adviseert mensen om structureel meer te bewegen, maar vooral om minder stil te zitten. Bewegen versterkt het afweersysteem en verkleint het risico op chronische ziekten en fysieke aandoeningen, zoals:

  • Hart- en vaatziekten;
  • Diabetes;
  • Depressieve klachten;
  • Rug- en nekklachten.

Maatregelen om het zitpatroon te doorbreken

De Gezondheidsraad adviseert mensen om structureel meer te bewegen, maar vooral om minder stil te zitten (bron: beweegrichtlijnen 2017). Toch kan het kan lastig zijn om tijdens een werkdag voldoende in beweging te blijven. Voor thuiswerkers is het misschien zelfs nog lastiger. Maak bewegen daarom onderdeel van je dagelijkse leven.
Wil je weten hoe? Kijk dan op: Elk half uur even bewegen. Zet ook de stap!


Wat is fysieke belasting?

Tillen, duwen en trekken zijn voorbeelden van bewegingen die lichamelijke belasting veroorzaken. Als die belasting intensief is, vaak of langdurig (repeterend) op het werk voorkomt, kan dat leiden tot lichamelijke overbelasting. Het risico op gezondheidsklachten door arbeid is dan aanwezig.

Het risico op gezondheidsklachten door arbeid kan ook ontstaan door langdurig zitten of te weinig bewegen. In die gevallen is sprake van lichamelijke onderbelasting. Wil je weten met welke arbomaatregelen je fysieke belasting op het werk kunt aanpakken?

Download dan de handreiking ‘Arbomaatregelen fysieke belasting’

Meer weten over arbo, de toepassing van de Arbowet en goede arbeidsomstandigheden?

Dit staat er in de Arbowet en zo pas je ‘m toe.

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van wat de SER doet voor gezond en veilig werken.