Werkend Nederland viert de kracht van diversiteit

Op dinsdag 6 oktober, Diversity Day, viert werkend Nederland de kracht van diversiteit en inclusie op de werkvloer. Zo’n 300 bedrijven organiseren die dag activiteiten om de positieve effecten van een gemêleerd personeelsbestand te laten zien.
Werkend Nederland viert de kracht van diversiteit

“Ik hoop dat het over tien jaar niet meer uitmaakt wat je achtergrond is, of je man of vrouw bent en of je wel of geen handicap hebt. Maar dat je op basis van je talent kunt doen wat bij je past en kunt worden wie je wilt zijn,” aldus Mariëtte Hamer, voorzitter van de SER.

Het Nederlandse bedrijfsleven in actie voor diversiteit & inclusie

De bedrijven die deelnemen aan Diversity Day zetten inclusie hoog op hun agenda. Binnen het thema ‘Jezelf zijn werkt’ organiseren zij inspirerende activiteiten. Zo kunnen medewerkers van de Randstad Groep Nederland luisteren naar een Diversity Day Radio-uitzending die live vanuit het hoofdkantoor wordt uitgezonden. KPN Nederland lanceert ‘Blindspot’, een game over onbewuste vooroordelen. En medewerkers van ProRail lopen in duo’s een ‘Diversity Walk’ om elkaar beter te leren kennen.

Uitvoering SER-advies

De SER zet momenteel een infrastructuur op om het SER-advies ‘Diversiteit in de top. Tijd voor versnelling’ uit te voeren en om bedrijven in Nederland te helpen inclusiever en diverser te worden. De organisaties Diversiteit in Bedrijf en Topvrouwen maken onderdeel uit van de infrastructuur en zijn gaan samenwerken. Voor Diversity Day is er een filmpje gemaakt samen met freestyle voetballer Soufiane Touzani. Hierin voeren SER-voorzitter Mariëtte Hamer en Soufiane Touzani een openhartig gesprek over het belang van diversiteit en inclusie in Stadion Feijenoord te Rotterdam. Topvrouwen lanceert een lied.

Award Diversiteit in Bedrijf

De winnaar voor grote bedrijven van de Award Diversiteit in Bedrijf is ABN AMRO. In 2019 hebben zij de leergang Future Proof ontwikkeld. Deze is speciaal ontwikkeld voor de subtop binnen ABN AMRO. Ongeveer 70% van die mensen hebben ook daadwerkelijk promotie gemaakt: dat is vernieuwend, een voorbeeld voor andere bedrijven, effectief en er is zichtbaar resultaat.
De Award voor het MKB gaan naar het Kunstmuseum in Den Haag. Die werkt sinds 2018 met de zogeheten ‘Rooney Rule’. Bij iedere sollicitatie is er altijd een kandidaat bij met een niet-westerse migratieachtergrond. Dat is een groot succes.
Hun prijs is een fantastische foto gemaakt door topfotografe Sacha de Boer.

Diversity Day is een initiatief van Diversiteit in Bedrijf

Diversiteit in Bedrijf richt zich op het bevorderen van diversiteit en inclusie op de werkvloer. Het maakt deel uit van de ondersteunende infrastructuur van de Sociaal-Economische Raad (SER) die bedrijven actief helpt bij het opzetten, uitvoeren en monitoren van hun diversiteitsplannen.

Diversity Day