Helpt UWV werkzoekenden werk te vinden?

Helpt het UWV werkzoekenden om een baan te vinden? Wat zijn bijvoorbeeld de effecten van speeddates en sollicitatietrainingen? In een onlangs verschenen rapport is de dienstverlening onder de loep genomen.
© Shutterstock

In het rapport wordt onder andere ingegaan op dienstverlening in de vorm van gesprekken, activering voor breder zoekgedrag, speeddates, bemiddeling (jobhunting), training/scholing en de (sollicitatie)training Succesvol naar Werk. Het rapport behandelt de dienstverlening die WW’ers hebben gekregen van 2008 tot 2017. Over het algemeen zijn de effecten bescheiden.

Doelgroepen

De inzet van dienstverlening vermindert het beroep dat mensen doen op de WW. Ook zijn er verschillen te zien in de effecten voor verschillende doelgroepen. Zo hebben gesprekken vooral effect bij mensen die persoonlijke belemmeringen ervaren om aan werk te komen. Persoonlijke belemmeringen zijn bijvoorbeeld het geloof in eigen kunnen, de werkzoekintentie en ervaren gezondheid. Jobhunting is met name effectief voor lager opgeleide ouderen.

Daarnaast hebben sommige vormen van dienstverlening – zoals training en scholing – duidelijk een duurzamer effect dan anderen. Het rapport maakt daarmee ook een verwijzing naar het SER-advies ‘Leven Lang Ontwikkelen in de sociale zekerheid', waarin onder andere gepleit wordt voor verruiming van scholingsmogelijkheden in de sociale zekerheid.

Lees meer
Bekijk het volledige rapport van UWV: ‘Helpt UWV werkzoekenden werk te vinden?’ (PDF)