Aandacht voor verboden gezondheidsvragen in sollicitatieprocedures blijft nodig

In de Wet op de medische keuringen staat dat vragen stellen aan sollicitanten over hun gezondheid niet mag. Niet in de gesprekken, en niet in sollicitatieformulieren. Toch worden deze vragen nog steeds gesteld in sollicitatieprocedures. Dat schrijft de Commissie Klachtenbehandeling Aanstellingskeuringen in haar jaarverslag over 2018.
Aanstellingskeuring © Herman Wouters
De CKA heeft begin 2018 geïnventariseerd of werkgevers (online) sollicitatieformulieren gebruiken waarin gezondheidsvragen worden gesteld. Dat zijn vragen over bijvoorbeeld medicijngebruik en arbeidsgeschiktheid. Het blijkt dat sommige werkgevers nog steeds gezondheidsvragen opnemen in sollicitatieformulieren. Dit komt met name voor in de sectoren Personen- en goederenververvoer, Bouw, Infra, Techniek en Horeca. De CKA heeft de betrokken werkgevers gevraagd om die vragen uit het formulier te schrappen. Ook vraagt de CKA aan hun brancheorganisaties om hun leden actief aan te sporen om hun sollicitatieformulier aan te passen.

Lees meer op de website van de Commissie Klachtenbehandeling Aanstellingskeuringen.