Zicht op

‘Te veel mensen staan nog aan de kant’

FutureLab biedt vijftigplussers de kans om hun digitale vaardigheden op te krikken. En daarmee ook hun zelfvertrouwen. Het trainingsprogramma is een initiatief van Stichting JobOn, een landelijke community voor iedereen die een stap wil maken in zijn of haar loopbaan.

Tekst: Dorine van Kesteren

Aan het woord

Josée Blanken
Josée Blanken, operationeel directeur van JobOn
Johan van Haaften
Johan van Haaften, oud-deelnemer FutureLab
 
 

“De arbeidsmarkt is ongekend krap, maar toch staan nog een hoop ouderen aan de kant”, zegt Josée Blanken, operationeel directeur van JobOn. “Een deel van hen komt niet aan de slag omdat zij onvoldoende digitale vaardigheden hebben. Dat is zonde, want daardoor blijft veel talent onbenut. Met FutureLab willen we die mismatch oplossen. Het programma geeft de deelnemers inzicht in wat ze al kunnen – vaak meer dan ze denken – en waar ze nog aan moeten werken. Na afloop hebben ze meer kennis van de digitale wereld. Dat zorgt voor meer zelfvertrouwen. Niet alleen op digitaal, maar ook op persoonlijk vlak”.

FutureLab: digitaal bewust werken voor vijftigplussers
Foto: Shutterstock / Rocketclips, Inc.

Josée Blanken: ‘Als je weet hoe Zoom werkt, kun je meedoen’

Digitale mindset

Het programma bestaat uit slechts drie online sessies. Blanken: “Het is een laagdrempelig programma. Als je weet hoe Zoom werkt, kan je meedoen.” Johan van Haften (59) volgde de training eind 2021. Hij had een goede baan in de zakelijke reiswereld, maar die raakte hij kwijt door de coronacrisis. “Ik was best wat gewend aan online systemen, maar ik wilde mijn perspectief verbreden. In een kort tijdsbestek krijg je op een leuke, luchtige manier veel informatie. Het is heel inspirerend om te leren wat er allemaal in de online wereld verandert en hoe je daarmee kunt omgaan. Door de training heb ik echt een digitale mindset gekregen. Ik heb bijvoorbeeld geleerd hoe belangrijk het is om mezelf digitaal te presenteren. Daarom doe ik nu veel meer met LinkedIn: hét medium voor mensen die een baan zoeken. Zonder FutureLab zou ik dat niet aandurven.”

Johan van Haaften: ‘Ik snap nu hoe belangrijk het is mezelf digitaal te presenteren’

Smaak te pakken

Inmiddels werkt Van Haften parttime als golfleraar, volgt een opleiding tot trainer/coach en is vrijwilliger bij JobOn. Als hij met leeftijdgenoten praat, merkt hij dat velen de digitalisering een beetje eng vinden. “Die groep is verbazingwekkend groot. Voor jongeren is de telefoon een verlengstuk van zichzelf, maar onze generatie kan en moet óók mee. In gesprekken met generatiegenoten, leg ik daarom altijd de nadruk op de kansen: het is er, ga het dus ook gebruiken.”
Zijn cursusgroep bestond uit mensen met alle mogelijke digitale niveaus: van absolute beginner tot redelijk gevorderd, zoals Johan zelf. “We werkten samen in teams, iedereen werd meegenomen. Het contact met de anderen vond ik erg waardevol. Bij een baan vinden gaat het immers ook over netwerken.”
Sommigen krijgen de smaak zo te pakken dat ze zelfs in de ICT gaan wérken. FutureLab zet deelnemers in zulke gevallen op het spoor van de juiste vervolgopleiding. Blanken: “Het is mooi om die groei te zien. Veel deelnemers zeggen bij voorbaat: ‘Oh nee, de ICT, niets voor mij, veel te ingewikkeld.’ Maar dan worden ze nieuwsgierig, raken erdoor gegrepen en krijgen uiteindelijk de moed om de stap te zetten.”

Leven lang ontwikkelen

De training staat open voor alle vijftigplussers die willen werken aan hun loopbaan – ook als ze al werk hebben. Blanken: “De werkloosheid is nog nooit zo laag geweest. Maar als je wat meer inzoomt, zie je dat er nog steeds veel mensen geen baan hebben. Of niet de baan waar hun voorkeur naar uitgaat. FutureLab verbetert van beide groepen hun positie op de arbeidsmarkt.” Blanken ziet een leven lang ontwikkelen als dé manier om inzetbaar te blijven en werkloosheid te voorkomen. “Het is goed als werkgevers en werknemers tijdig met elkaar in gesprek gaan. Niet pas als banen gaan verdwijnen, er een reorganisatie aankomt of als iemand al bijna een burn-out heeft omdat hij het niet naar z’n zin heeft. Dan gaat het om vragen als: wat wil je in de toekomst, welke kennis en kunde zijn daarvoor nodig, hoe kun je anticiperen op een overstap van een krimp- naar een groeisector?”
“Dit is een gedeelde verantwoordelijkheid”, vervolgt Blanken. “Werknemers moeten zich bewust worden van hun kwaliteiten en de waarde daarvan, binnen en buiten het bedrijf. Het is belangrijk dat ze openstaan voor nieuwe kansen en ideeën. Werkgevers op hun beurt moeten medewerkers ruimte en tijd bieden om te leren, zowel via cursussen en scholing als van en met elkaar op de werkvloer.”


Meer lezen? SERmagazine verschijnt ook 5 keer per jaar als papieren tijdschrift.

Abonneer nu gratis


Partners FutureLab

FutureLab logoPartners van FutureLab zijn de Goldschmeding Foundation, het ING Fonds, I.AM Digital, Eello en de SER. Het programma start iedere maand en deelname is gratis.

Een leven lang ontwikkelen: de mogelijkheden

Zicht op... magazine SER
Studenten in actie in loods van het Zadkine College in Rotterdam, ze leren hier hoe te werken in een magazijn. Foto: Frank de Roo